contact
خانه / پارچه / پارچه شیفون چیست و کاربرد آن
خرید پرده

پارچه شیفون چیست و کاربرد آن

صنعت مد و پوشاک با ورود پارچه‌های متنوع و جدید به بازار، رشد و پیشرفت قابل توجهی داشته است. یکی از این پارچه‌ها که بسیار مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفته است، پارچه شیفون است. شیفون از کلمه فرانسوی «Chiffe» به معنی پارچه گرفته شده است.

پارچه شیفون چیست و کاربرد آن

این نوع پارچه ابتدا در اروپا تولید شد. ابریشم خالص، نخ اصلی آن را تشکیل می‌داد که قیمت محصول را بسیار بالا می‌برد و تنها اقشار سطح بالای جامعه قادر به استفاده از آن بودند. در گذشته استفاده از پارچه‌هایی که دارای ابریشم بودند، در قاره اروپا نماد ثروت و جایگاه اجتماعی بالا بود.

در سال 1938، نایلون کشف شد که در پارچه شیفون، جای ابریشم را گرفت و قیمت آن را کمی کاهش داد. در سال 1958 با کشف پلی‌استر انقلابی در زمینه مد و پوشاک به وجود آمد و از این ماده در بسیاری از پارچه‌ها استفاده شد. در شیفون نیز پلی‌استر جایگزین ابریشم و نایلون شد.

پارچه شیفون چیست؟

شیفون «Chiffon» پارچه‌ای است شبیه حریر، نازک، لطیف و کمی زبر که روی آن را ساختاری مشبک پوشانده است. این ساختار مشبک سبب ایجاد ظاهری شفاف در شیفون می‌شود. بافت این پارچه بسیار ظریف است و به همین دلیل بیشتر برای دوخت لباس عروس و شال استفاده می‌شود. در تهیه لباس از شیفون به دلیل نازک بودن آن، حتماً از آستر استفاده می‌کنند و یا به عنوان رویه‌ای برای پارچه‌های ساتن، تافت و… از آن استفاده می‌کنند.

تنوع رنگی این پارچه بسیار بالاست و علی‌رغم وزن سبک خود،‌ از استحکام خوبی برخوردار است. برای بافت آن از نخ‌های پنبه، پلی‌استر و به ندرت ابریشم استفاده می‌شود که همین موضوع قیمت پارچه شیفون را مقرون به صرفه کرده است. هرچه ابریشم به کار رفته شده در شیفون بیشتر باشد، قیمت آن نیز گران‌تر می‌شود.

امروزه دیگر از ابریشم خالص برای تولید این پارچه استفاده نمی‌شود؛ ولی با این حال انواع پارچه شیفون را بیشتر بر اساس قیمت و میزان ابریشم به کار رفته شده در آن تقسیم‌بندی می‌کنند.

کاربرد پارچه شیفون

کاربرد پارچه شیفون

این پارچه در دوخت لباس‌های مجلسی به خصوص لباس عروس کاربرد فراوان دارد. این پارچه به دلیل ظرافت و زیبایی که دارد، برای گلدوزی و سنگ‌دوزی مناسب بوده تا جلوه بخش لباس‌های مجلسی باشد.

شاید این سؤال برای شما هم ایجاد شده باشد که شیفون عروس چیست؟ شیفون یا همان ژپون به دامن توری و فنری می‌گویند که عروس‌ها زیر لباسشان می‌پوشند، تا دامن لباس خوش‌فرم‌تر شود. یکی از پارچه‌هایی که برای دوخت دامن ژپون از آن استفاده می‌کنند، پارچه شیفون است، به همین دلیل نام دیگر این دامن‌های فنری را شیفون می‌گویند.

از پارچه شیفون برای لایه‌بندی لباس نیز استفاده می‌شود، خیاط‌ها با این کار حجم لباس را افزایش می‌دهند. این پارچه برای دوخت انواع شال و روسری نیز مناسب می‌باشد و طرفداران زیادی دارد. شیفون به حدی ظریف و زیباست که از آن در صنعت مبلمان هم استفاده می‌شود. دوخت آن به عنوان روکش پرده نیز یکی دیگر از کاربردهای آن است.

نحوه شستشوی پارچه شیفون

همان طور که در قبل اشاره کردیم، بافت پارچه شیفون بسیار ظریف و نازک است. به همین دلیل، به هنگام شستشو نیازمند مراقبت‌های ویژه می‌باشد. به هیچ عنوان نباید لباسی که پارچه شیفون در آن به کار رفته است را با ماشین لباسشویی شستشو دهیم. چرا که برخورد با لباس‌های دیگر و چرخش سریع ماشین، سبب پاره شدن بافت پارچه می‌شود.

بهترین راه برای شستشوی این پارچه، استفاده از خشک‌شویی است. اما در صورتی که اصرار دارید خودتان آن را بشویید، بهتر است آن را با دست و در آب سرد، به مدت کوتاه شستشو دهید. تا هم رنگ پارچه حفظ شود و هم بافت آن آسیبی نبیند. ناگفته نماند که باید این لباس را جدا از سایر لباس‌ها بشویید تا اطمینان خاطر بیشتری نسبت به سالم ماندن پارچه داشته باشید.

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *