contact
خانه / پارچه / همه چیز درباره پارچه داکرون و کاربرد آن
خرید پرده

همه چیز درباره پارچه داکرون و کاربرد آن

امروزه منسوجات متنوعی در بازار وجود دارد که هرکدام مناسب دوخت نوع خاصی از لوازم و پوشاک مورد نیاز ما می‌باشد. الیاف مصنوعی از جمله پلی‌استر به دلیل قیمت پایین و کیفیت بالا و به دلیل سبک‌وزن بودن آن مورد استقبال عده زیادی از افراد جامعه قرار گرفته است. در این مقاله سعی در معرفی پارچه داکرون و شناخت ویژگی‌های آن داریم.

همه چیز درباره پارچه داکرون و کاربرد آن

پارچه داکرون چیست؟

داکرون جزء الیاف مصنوعی محسوب می شود و در واقع نوعی پلی‌استر است که نام خود را از کمپانی تولیدکننده این پارچه گرفته است. منشأ این پارچه همانند اکثر پارچه‌های پلی‌استر، از نفت می‌باشد.

اگر بخواهیم به صورت علمی‌تر درباره ساختار داکرون صحبت کنیم، باید بگوییم پارچه داکرون از پلیمریزاسیون تراکمی یک دی‌اسید مثل ترفتالیک و یک دی‌ال مثل اتیلن گلایکول تولید می‌شود. چون هردو ماده اولیه این محصول دارای دو گروه فعال هستند، واکنش ادامه می‌یابد و پلیمر داکرون که نوعی پلی‌استر است، تشکیل می‌شود. این پارچه مرغوبیت بالایی دارد و در رنگ‌های متنوع و زیبا تولید می‌شود.

داکرون مناسب فصول گرم سال (بهار و تابستان) می‌باشد، چون در این نوع پارچه برای حذف خصوصیات منفی، از پنبه و الیاف طبیعی استفاده شده است. لباس‌هاس خنک و نخی به طور معمول چروک‌پذیری بالایی دارند ولی درمورد پارچه داکرون این موضوع صادق نیست، بنابراین در کنار ویژگی‌های مثبت سبکی و خنکی، چروک هم نمی‌شود.

ویژگی‌های پارچه داکرون

– عمر طولانی و دوام بالایی دارد.

– از استحکام کششی خوبی برخوردار است و به سادگی پاره نمی‌شود.

– در برابر حرارت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

– ثبات رنگی بالایی دارد.

– دچار کپک‌زدگی نمی‌شود.

– پارچه استحکام خوبی دارد.

– در برابر سایش مقاوم است (پرز نمی‌شود.)

– جذب رطوبت خوبی دارد بنابراین لباس هنگام خیس شدن سنگین نمی‌شود.

– به سرعت خشک می‌شود.

– چروک‌پذیری پایینی دارد.

– این پارچه ضد حساسیت است.

– قیمت مناسبی دارد.

– تنوع رنگی بالایی دارد.

داکرون و تریلن چه تفاوتی با هم دارند؟

پلی‌استر نام‌های تجاری متنوعی دارد که هر شرکت تولیدکننده پارچه برحسب سلیقه خود، یک نام را انتخاب کرده است. داکرون و تریلن از معروف‌ترین نام‌های تجاری پلی‌استر می‌باشند.

شباهت این دو در مواد اولیه آنهاست که یکسان می‌باشد. از داکرون و تریلن برای تولید لباس‌های سبک و مقاوم در برابر چروک و به صورت عمده در تولید پارچه‌های بادبانی استفاده می‌شود.

اما تفاوت این دو پارچه تنها در نام تجاری آنهاست. تریلن نام تجاری پلی‌استر تولیدی از شرکت بریتانیایی می‌باشد در حالیکه داکرون نام تجاری پلی‌استر تولیدی از شرکت آمریکایی دوپونت است. بنابراین از این پس باید بدانیم که داکرون و تریلن هیچ تفاوتی از نظر ساختار پارچه با هم ندارند.

کاربرد پارچه داکرون

کاربرد پارچه داکرون

به دلیل ویژگی‌های فراوانی که این پارچه دارد، مصارف متعددی نیز دارد. از جمله کاربردهای پارچه داکرون می‌توان به این موارد اشاره کرد:

– دوخت تشک، بالش، بالشتک صندلی، روتحتی، ملحفه

– پیراهن مردانه، شومیز، مانتو، فرم مدارس و ادارات

– رومبلی و پرده

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *