contact
خانه / پارچه / پارچه مرینوس چیست و مختصر در مورد آن
خرید پرده

پارچه مرینوس چیست و مختصر در مورد آن

پشم مرینوس استرالیایی بهترین و نرم‌ترین پشم در جهان است. فواید طبیعی این پارچه به قدری زیاد است که هیچ پارچه پشمی دیگری (چه با الیاف طبیعی و چه با الیاف مصنوعی) نمی‌تواند با آن برابری کند.

پارچه مرینوس چیست و مختصر در مورد آن

استرالیا انواع دیگری از پشم را نیز تولید می‌کند که برای محصولاتی مانند ملافه‌های پشمی و فضای داخلی خانه مناسب است، اما این پشم مرینوس است که برای لباس‌های لوکس، لباس‌های ورزشی با عملکرد بالا و لباس‌هایی که در تماس مستقیم با پوست بدن هستند، مناسب‌تر است. طراحان مد این الیاف منحصر به فرد را به دلیل کیفیت و تطبیق‌پذیری آن دوست دارند. هیچ پارچه دیگری وجود ندارد که مانند پشم مرینوس خوش‌پوش، نرم و لطیف باشد.

پارچه مرینوس چیست؟

پارچه پشمی مرینوس یک پارچه از الیاف طبیعی است که از پشم گوسفندان مرینوس در ناحیه استرالیا ساخته می‌شود. نازک‌تر و نرم‌تر از پشم معمولی است به همین دلیل در هنگام تماس مستقیم با پوست بدن، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این پارچه پشمی ارزان و بادوام است که همین عامل به طرفداران آن اضافه کرده است. از خصوصیات این پارچه می‌توان به جذب بالا، مقاومت در برابر آب و عایق خوب در برابر سرما و گرما، اشاره کرد. همین ویژگی‌ها سبب شده تا از این پارچه برای دوخت لباس‌هایی استفاده شود که در زمستان زیر لباس‌های زمستانی پوشیده می‌شوند. از نظر ظاهری یا نرم و لوکس است و یا خراشیده که به نوع پشم به کار رفته در آن بستگی دارد. پشم مرینوس انواع مختلفی دارد که بر اساس درجه ضخامت نخ‌ها دسته‌بندی می‌شوند. نوع بسیار ریز آن در ترکیب با ابریشم و ترمه بسیار زیبا و جذاب خواهد شد.

تاریخچه پارچه مرینوس

اینکه برای اولین بار خاستگاه گوسفندان مرینوس در کدام کشور بوده، مسأله‌ای است که هنوز مشخص نشده است. اما حقایقی که از بررسی DNA گوسفندان مرینوس به دست آمده،‌ نشان می‌دهد که در گذشته گوسفندان مرینوس ترکیبی از نژاد گوسفندان اروپایی و عربی داشته‌اند. بعدها دامداران سعی کردند که با تلفیق نژادهای دیگر با گوسفند مرینوس پشم مرغوب‌تری به دست آورند.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که گوسفندان مرینوس حاصل تلفیق گوسفندهایی با نژادهای اسپانیایی، ایتالیایی و انگلیسی می‌باشند. اما اینکه این تلفیق نژادی برای اولین بار در کدام کشور انجام شده است، مشخص نمی‌باشد. اسپانیا، استرالیا و انگلستان کشورهایی بودند که سعی داشتند تولید این پشم‌ها را به انحصار خود دربیاورند. اما در این فضای رقابتی استرالیا پیروز میدان شد.

با اینکه کشورهای دیگر مانند ایالات متحده آمریکا سهمی در تولید پشم‌های مرینوس دارند اما استرالیا پایتخت بی‌چون و چرای گوسفندان مرینوس جهان محسوب می‌گردد. بخش قابل توجهی از پشم مرینوس مورد نیاز دنیا در استرالیا تولید می‌شود و سهم زیادی از صادرات استرالیا را پشم مرینوس تشکیل می‌دهد.

کاربردهای پارچه مرینوس

 کاربرد پارچه مرینوس

بیشترین استفاده‌ای که از پارچه‌های مرینوس می‌شود در تولید پوشاک است. انواع مختلف مرینوس از ریزبافت تا نوع خشن و ضخیم آن هرکدام برای دوخت نوع خاصی از لباس استفاده می‌شوند به عنوان مثال نوع زبر مرینوس برای بافت ژاکت استفاده می‌شود که در تماس با پوست نباشد و نوع ریز و لطیف آن برای دوخت بلوز، پیراهن و یا حتی زیرپیراهنی‌های پشمی که در تماس مستقیم با پوست هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در قدیم از پارچه مرینوس برای دوخت لباس‌های رسمی استفاده می‌شد، اما امروزه از این پارچه تنها برای دوخت لباس‌های روزمره و ورزشی استفاده می‌شود.

مرینوس عایق بسیار خوبی است و هوا را درون خود حبس می‌کند به همین دلیل برای دوخت روتختی و پتو پارچه مناسبی محسوب می‌شود.

مزایای استفاده از پارچه مرینوس

– پارچه‌ای طبیعی است: پشم مرینوس ساخته شده از الیاف طبیعی و پروتئین‌های متشکل از اسیدهای آمینه است. به همین دلیل تجدیدپذیر بوده و برای محیط زیست خطری ندارد. یک گوسفند می‌تواند سالانه 2 تا 3 کیلوگرم پشم تولید کند. علاوه بر آن، پشم در طی سالیان دراز تکامل یافته است تا گوسفندان قدرت تحمل شرایط سخت یعنی دمایی بین 10- تا 40 درجه را داشته باشند و به راحتی زندگی کنند. بنابراین مرینوس لباسی است برای تمام فصول.

– به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند: وقتی هوای بیرون سرد باشد، الیاف پیچیده مرینوس هوا را به دام می‌اندازند و بدن را عایق می‌کنند. وقتی هوا گرم باشد عرق به سرعت از پوست خارج می‌شود و به خشک و خنک بودن بدن شما کمک می‌کند.

– در برابر بو مقاوم است: پشم مرینوس بوی ناشی از عرق را به خود جذب می‌کند و اجازه نمی‌دهد که لباس یا بدن شما بوی عرق بگیرند به همین دلیل لباسی مناسب برای سفرهای طولانی و ورزش است.

– بسیار نرم و لطیف است: الیاف مرینوس به اندازه یک سوم قطر موی انسان است، بنابراین بسیار ظریف و نرم می‌باشد و پوست بدن را اذیت نمی‌کند.

– زیست تخریب‌پذیر است: پشم مرینوس بعد از حدود 12 ماه در زمین تجزیه شده و پروتئین‌های فیبری متشکل از آمینواسیدها توسط زمین جذب شده و تبدیل به کربن و مواد مغذی خاک می‌شود.

– از بدن در برابر اشعه UPH خورشید محافظت می‌کند: نحوه تاباندن نخ‌ها و رنگ‌آمیزی آنها از تأثیر نامناسب اشعه‌های مضر خورشید بر بدن جلوگیری می‌کند. این اشعه‌ها در کوهستان آسیب بیشتری وارد می‌کنند به همین دلیل استفاده از لباس‌هایی با پارچه مرینوس برای کوهنوردان، گزینه مناسبی می‌باشد.

– مقاوم در برابر آتش است: نایلون در دمایی حدود 160 درجه و پلی‌استر در حدود 256 درجه شروع به ذوب شدن می‌کنند. اما مرینوس در برابر آتش مقاوم بوده و معمولاً ذوب نمی‌شود.

قیمت پارچه مرینوس

به طور معمول پارچه‌هایی که درجه مرغوبیت بالایی دارند و از الیاف ارگانیک ساخته شده‌اند، هزینه بالایی دارند و نسبت به پارچه‌های دیگر گران‌تر می‌باشند. اما پارچه پشمی مرینوس علی‌رغم نرمی، لطافت و لوکس بودن، یکی از ارزان‌ترین پارچه‌های پشمی محسوب می‌شود.

علت این قیمت پایین، گسترده بودن گوسفندان مرینوس استرالیایی است، به همین دلیل مشکلی جهت تأمین تقاضای این پارچه وجود ندارد. این پارچه از ترمه، موهر و سایر پارچه‌های پشمی نرم، ارزان‌تر است و در برخی موارد قیمت آن تقریباً به اندازه قیمت پنبه می‌رسد.

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *