contact
خانه / پارچه / معرفی پارچه موسلین و کاربرد آن
خرید پرده

معرفی پارچه موسلین و کاربرد آن

برای اولین بار بازرگانان اروپایی در قرن 19 در کشور عراق با پارچه موسلین آشنا شدند. ویژگی‌های این پارچه به قدری جذاب بود که حتی مارکوپولو در کتاب «سفرها» مشخصات این پارچه را بیان کرده است. موسلین برگرفته شده از نام شهری است که اولین بار این پارچه در آن کشف شد؛ یعنی شهر موصل عراق.

معرفی پارچه موسلین و کاربرد آن

 

 

در ابتدا تصور می‌شد که زادگاه این پارچه کشور عراق می‌باشد، اما محققان پس از جستجو درباره ریشه‌های این پارچه به بنگلادش رسیدند. در حقیقت بنگلادش اولین کشوری بود که موسلین را کشف و تولید کرد. با شناخته شدن این پارچه توسط اروپاییان، تجارت آن رونق فراوانی یافت و خیلی سریع تا قرن هجدهم استفاده از آن در تمام اروپا و آسیا رواج یافت. طراحان فرانسوی نسبت به ویژگی‌های خاص این پارچه علاقه نشان دادند و به سرعت آن را وارد دنیای مد پاریس کردند.

پارچه موسلین چیست؟

موسلین یک پارچه نخی با بافت آزاد است. به این معنی که یک نخ پود به طور متناوب رو و زیر یک نخ تار قرار می‌گیرد. موسلین با نخ بسیار ظریف و نازک دوخته می‌شود و نازک بودن الیاف و تک لایه بافت بودن، آن را به پارچه‌ای ظریف و سبک تبدیل کرده است.

موسلین به عنوان پارچه‌ای شناخته می‌شود که در نمونه‌های اولیه خیاطی برای آزمایش الگوها قبل از برش و دوخت محصول نهایی استفاده می‌شود.

موسلین از پنبه یا ترکیب پنبه و پلی استر ساخته می‌شود. در زمان‌های گذشته برای تولید این پارچه تنها از یک نوع گیاه پنبه به نام Phuti karpas استفاده می‌شد که در کشور هندوستان رشد می‌کرد. این نوع پنبه الیاف بسیار ظریفی تولید می‌کند که برای بافت موسلین مناسب است. اما امروزه ترکیباتی مانند پنبه ابریشم، پنبه ویسکوز و پنبه پلی‌استر جایگزین آن شده است که هم روش‌هایی ارزان‌تر و هم ساده‌تر برای تولید موسلین محسوب می‌شوند.

ویژگی‌های پارچه موسلین

– دوام بالایی دارد و در برابر شستشوی زیاد مقاوم است.

– بافت نرم و سطح صافی دارد.

– لطافت زیادی دارد و در تماس مستقیم با پوست حساسیت ایجاد نمی‌کند.

– آب را به خوبی جذب می‌کند.

– تنفس‌پذیری بالایی دارد.

– در برابر حرارت مقاوم است.

– به سادگی چروک شده و به سادگی اتو می‌شود.

انواع پارچه موسلین

معرفی پارچه موسلین و کاربرد آن

موسلین در اشکال و وزن‌های مختلفی وجود دارد. موسلین‌های باکیفیت، نرم و صاف هستند و از نخ‌های یکنواخت تابیده شده بافته می‌شوند، به این معنی که نخ در سرتاسر پارچه، پهنای یکسانی دارد. موسلین‌های درشت‌تر و با کیفیت پایین‌تر با نخ‌های ناهموار بافته می‌شوند که می‌توانند سفید یا رنگی باشند.

– گاز (Gauze): یک فرم بسیار سبک و شفاف از موسلین است که برای لباس‌ها، فیلتر آشپزخانه و برای پانسمان زخم‌ها استفاده می‌شود.

– مول (Mull): یک موسلین ساده و سبک وزن است که معمولاً از پنبه و ابریشم ساخته می‌شود، اما گاهی اوقات از ویسکوز نیز برای تهیه این پارچه استفاده می‌شود. مول معمولاً برای خط‌کشی لباس، کمک به وزن و ساختار بیشتر لباس یا برای تست الگوی لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

– موسلین سوئیسی (Swiss muslin): یک شکل شفاف و سبک از موسلین با طرح‌ها یا نقطه‌های برجسته است که اغلب برای دوخت لباس‌های مناسب هوای گرم استفاده می‌شود.

– ملحفه (Sheeting): ضخیم‌ترین و درشت‌ترین شکل موسلین است و در پوشاک و لوازم منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربردهای پارچه موسلین

موسلین پارچه‌ای همه‌کاره است که کاربردهای فراوانی دارد. از این پارچه در دوخت همه چیز از لباس گرفته تا مصارف علمی و هنری استفاده می‌شود. در ادامه برخی از کاربردهای فراوان این پارچه ذکر خواهد شد:

– خیاطی: طراحان بیشتر از موسلین در دوخت و الگوسازی برای آزمایش الگوهای جدید استفاده می‌کنند.

– آستری: از موسلین به عنوان آستری لحاف، کت‌های پشمی، بلوز و دامن استفاده می‌شود.

– دکوراسیون منازل: زمانی که به پارچه‌ای سبک و شفاف برای ایجاد فضایی مطبوع در خانه نیاز دارید، موسلین بهترین انتخاب است. از این پارچه برای دوخت پرده، ملحفه‌های سبک وزن، حوله و پارچه‌های آستری مبلمان استفاده می‌شود.

– گردگیری: از موسلین برای دوخت دستمال‌های چند منظوره برای تمیز کردن همه چیز از پوست بدن و صورت گرفته تا میز آشپزخانه استفاده می‌شود. زیرا این پارچه به راحتی قابل شستشو و استفاده مجدد است.

– هنر: موسلین رنگ را به خوبی نگه می‌دارد و گزینه‌ای عالی برای پس‌زمینه‌ها و دکورهای تئاتر است. موسلین سبک است و قابلیت حمل خوبی برای عکاسان دارد.

– پنیرسازی: پنیرسازان خانگی، شیرهای دلمه شده را در کیسه‌ای از جنس پارچه موسلین می‌ریزند تا آب پنیر مایع را از کشک پنیر جدا کنند.

– پزشکی: پزشکان گاز موسلین را دور زخم می‌پیچند. این کار به قوی‌تر شدن رگ‌ها و جلوگیری از پارگی کمک می‌کند.

– پارچه اتو: به دلیل مقاومت بالای این پارچه در برابر حرارت،‌ از موسلین به عنوان پارچه اتو استفاده می‌شود. هنگام اتو کشیدن به دلیل نازک بودن نخ‌های موسلین، طرح بافت آن بر روی پارچه‌های دیگر نمی‌افتد و به اندازه کافی شفاف می‌باشد که شما بتوانید پارچه زیرین را ببینید.

نحوه مراقبت از پارچه موسلین

برای شستن منسوجاتی که با پارچه موسلین تولید شده‌اند، بهتر است نکاتی را رعایت کنید:

– شستشو به وسیله ماشین یا با دست باید با آب سرد انجام شود.

– از مواد شوینده ملایم برای شستشوی این پارچه استفاده کنید.

– پس از پایان شستشو، پارچه را صاف و آن را آویزان کنید تا خشک شود.

تفاوت بین پارچه موسلین و پنبه

پارچه موسلین از پنبه ساخته شده است، اما برخی از انواع آن می‌توانند با ابریشم و ویسکوز نیز تولید شوند. موسلین با سایر پارچه‌های نخی که برای تولید منسوجاتی مانند پیراهن و لباس استفاده می‌شوند، متفاوت است. زیرا بافتی بسیار گشاد و بازتر دارد.

 

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *