contact
خانه / پارچه / خصوصیات پارچه های پلی استر
خرید پرده

خصوصیات پارچه های پلی استر

پارچه پلی استر چیست ؟ تاریخچه کشف آن، در چه صنایعی کاربرد دارد و … با خواندن این مقاله میتوانید به سوالات خود پاسخ دهید.

معرفی پارچه پلی استر

خصوصیات پارچه های پلی استر و کاربرد آن

پارچه‌های پلی استر یکی از رایج‌ترین منسوجات با الیاف مصنوعی هستند که به علت سبکی و مقرون به صرفه بودن، امروزه جای خود را در صنعت پوشاک و پرده باز کرده و جایگزین مناسب و محبوبی برای پارچه‌های نخی و پنبه ‌ای شده است.

تاریخچه پارچه‌های پلی استر

پلی استر نوعی الیاف مصنوعی است که به دست دو شیمیدان انگلیسی در سال ۱۹۴۱ ساخته شد. هر چند در ابتدا استفاده از این نوع منسوجات با استقبال مردم رو به رو نشد اما کم کم با نمایان شدن محاسن این پارچه‌ها مانند، چروک نشدن، سبک بودن و ارزان بودن مردم به خرید پوشاک پلی استر مشتاق شدند و تولید این پارچه برای دوخت البسه در دنیا رواج پیدا کرد.

ویژگی‌های پارچه‌ پلی استری

 

پارچه‌های پلی استر دارای مقاومت و استحکام بالایی هستند. در مقابل کشیده شدن و ساییده شدن مقاوم هستند و به سختی چین و چروک پیدا می‌کند. شستشوی آسانی دارند و بسادگی شسته و خشک می‌شوند.

در زمینه رنگ و بافت محدودیتی وجود ندارد این الیاف مصنوعی در اصل از جنس نوعی پلاستیک هستند که این موضوع باعث بالا رفتن رنگ‌پذیری این پارچه و تنوع در طرح و رنگ پارچه می‌شود. در واقع هر نوع رنگ، طرح و چاپی روی این پارچه‌ها قابل اجراست.

پارچه‌های پلی استر در برابر رطوبت عایق مناسبی هستند و برای لباس‌های ضد آب مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

شرایط آب و هوایی بر این پارچه‌ها تاثیر خاصی نمی‌گذارد و البسه با جنس پلی استر در اب و هوای خاص تغییر فرم نمی‌دهند.

معایب پارچه‌ پلی استر

خصوصیات پارچه های پلی استر و کاربرد آن

پلی استر پارچه با الیاف مصنوعی است که ممکن است برای افرادی که حساسیت‌های پوستی دارند ایجاد مشکل و آلرژی کند و در ضمن ممکن است علاقه افراد به الیاف طبیعی باعث انتخاب نشدن این پارچه‌ها برای لباس باشد.

این نوع پارچه به علت عایق بودن رطوبت و بخار را عبور نمی‌دهد و اصطلاحاً راه تنفس ندارد.

یکی از معایب پارچه‌های پلی استر اشتعال پذیری بالای آن است. همچنین به علت پلاستیکی بودن، این منسوجات جز الیاف نفتی و بازگشت ناپذیر تلقی می‌شوند که به لحاظ محیط زیستی می‌تواند به طبیعت آسیب بزند.

نحوه شستشوی منسوجات پلی استری

مقاومت پارچه‌ای پلی استر باعث می‌شود شستشوی این پارچه‌ها بسیار آسان باشد و هیچ محدودیتی در شست وشوی آنها وجود نداشته باشد.

استفاده از نرم کننده، هنگام شستن لباسهای پلی استری، سبب از بین رفتن الکتریسیته ساکن این پارچه‌ها می‌شود.

هنگام اتوکشی بهتر است از دمای گرم به جای داغ استفاده شود.

پارچه‌ها و منسوجات پای استری با داشتن محاسن و معایب خاص خود توانسته جایگاه خود را در صنعت پوشاک مستحکم نگه دارد و از پرطرفدارترین محصولات مورد استفاده در صنعت مد و پارچه باشد.

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *