contact
خانه / پارچه / پارچه حریر، خصوصیات و کاربرد آن
خرید پرده

پارچه حریر، خصوصیات و کاربرد آن

مقدمه ای از پارچه حریر

از زمان تولید و اختراع ریسندگی، صنعت دوخت وابسته به انواع نخ و پارچه بوده است. همواره جنس پارچه نمایانگر سلیقه و شخصیت استفاده کننده آن بود و در هر دوره تاریخی شاهد بودیم که جنس پارچه لباس افراد مشخصه‌ای از جایگاه اجتماعی آنها طلقی می‌شده است. در این میان حریر به سبب درخشندگی و لطافت و سبکی آن از دیرباز پارچه‌ای منتخب در میان بانوان برای دوخت لباس بوده است.

قدمت دوخت حریر به اوایل قرون وسطی در بیزانس و اروپا بر می‌گردد. به نظر می‌رسد ورود این پارچه به خاورمیانه و ایران در زمان اشغال اسپانیا در قرن پانزدهم است. از آنجا که ابریشم، الیاف مورد استفاده برای تولید و بافت حریر می‌باشد، این الیاف بسیار سخت به دست آورده می‌شده و در نتیجه حریر از پارچه های لوکس و قیمتی به شمار می‌رفته است و پارچه حریر و ابریشمی از جمله محصولات صادراتی کشور تولید کننده بحساب می‌آید.

پارچه حریر

پارچه حریر چیست و چگونه به دست می‌آید؟

پارچه حریر سنتی از بافت الیاف ابریشم به دست می‌آمد و گاه پنبه نیز در این بافت تلفیق می‌شد، اما امروزه با وجود دستگاه‌های پیشرفته بافندگی، حریر از بافت و درهم تنیده شدن یک الیاف ابریشمی یا پنبه‌ای بر روی یک پارچه ساتن که پارچه‌ای لخت و براق است،  به دست می‌آید. البته کماکان پارچه‌های حریر خالص از الیاف ابریشم بافته می‌شود که جزو گرانترین پارچه هاست و صرفاً برای دوخت لباس‌های مجلسی و زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به گران بودن حریر ابریشمین  امروزه حریر مصنوعی از جنس ریون، پنبه و پشم نیز تولید می‌شود.

انواع حریر بر اساس طبقه‌بندی تجاری

_  کرپ: ترکیبی از زبری پارچه‌ی کرپ  با سبکی و شفافیت حریر به صورت توأمان است.

_ حریر کریشه:  نوعی پارچه حریر بسیار نرم و لطیف است و برای دوخت شال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

_ حریر ژورژت: نوعی حریر نازک با درصدی زبری

_ ساتن: دوخت حریر بر پارچه‌ای براق و درخشنده که بسیار سبک است.

_ سیلک: حریر مانند ساتن اما بسیار ضخیم تر از ساتن

_ لمه: پارچه‌ای درخشان و  لَخت، که برای دوخت لباس شب مورد استفاده است.

_ حریر ژاکارد: نوعی حریر با ضخامت و ایستادگی بیشتر نسبت به انواع دیگر حریر. طرح روی پارچه بافته شده در تار و پود خود پارچه است.

_ حریر ارگانزا: دوختی مانند حریر ژاکارد دارد که برخلاف ژاکارد طرح روی آن چاپ می‌شود.

موارد استفاده از حریر

از حریر برای دوخت انواع لباس‌های مجلسی، شال، شومیز و شال‌های مجلسی و همچنین لباس شب استفاده می‌شود.

پارچه حریر یکی از پر مصرف ترین متریال ها در صنعت دوخت پرده می باشد که در تمامی محیط ها با انواع طرح ها و رنگ ها کار برده می شود.

پرده حریر

نحوه شستشوی پارچه‌های حریر

بهتراست حریر ابریشمی به دلیل نازکی خشکشویی شود اما دیگر انواع حریر را می‌توان در دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه با شوینده‌های ملایم دستی شست.

بهتر است از شستشوی این پارچه در لباسشویی خودداری شود و در صورت ضرورت شستشو در لباسشویی ابتدا لباس را در کیسه ی پارچه‌ای قرار داده و بعد داخل لباسشویی بشویید.

استانداردهای کیفی حریر

یک پارچه حریر استاندارد می‌تواند گواهینامه” نساجی ارگانیک” را به شرط استفاده از مواد اولیه کاملا طبیعی دریافت کنند. همچنین گواهینامه “استاندارد جهانی بازیافت” می‌تواند برای تولید و محصولاتی که از مواد بازیافت پذیر در تولید پارچه‌های حریر مصنوعی مانند پنبه و سلولز استفاده می‌گردد صادر شود.

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *