contact
خانه / پارچه / معرفی پارچه ژرژت و خصوصیات آن
خرید پرده

معرفی پارچه ژرژت و خصوصیات آن

پارچه ژرژت اولین بار در اوایل قرن بیستم توسط یک خیاط فرانسوی به نام مادام ژرژت دلا پلانته (Georgette de la Plante) معرفی شد. این خیاط یک طراح مد فرانسوی بود که در همه لباس‌های مجلسی و لباس‌های عروسی که می‌دوخت از تور یا حریر به عنوان پارچه نهایی استفاده می‌کرد. سال 1915 نقطه اوج استفاده از پارچه ژرژت بود.

معرفی پارچه ژرژت و خصوصیات آن

پارچه ژرژت چیست؟

ژرژت نوعی از کرپ نازک محسوب می‌شود که در گذشته فقط از ابریشم خالص تهیه می‌شد، اما امروزه با الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر، ریون و ویسکوز نیز تولید می‌شود. ژرژت از زیباترین پارچه‌های حریر مانند است که دوخت آن به عنوان لباس مجلسی رواج دارد. ریزش زیبای این لباس در بدن به نحوی است که تصور می‌شود پارچه در بدنتان حرکاتی رقص مانند دارد.

این پارچه بسیار ظریف و سبک بوده و به طور معمول رنگی مات دارد به همین دلیل شفافیت بالایی نداشته و بدن‌نما نیست. نحوه بافت این پارچه به گونه‌ای است که از نخ‌های محکم تابیده شده تولید می‌شود، بنابراین شکل ظاهری آن کمی حالت چروکیده دارد.

نوع ابریشمی ژرژت، شباهت زیادی به شیفون ابریشمی دارد و تفاوت آنها در نازک‌تر و شفاف‌تر بودن شیفون است، در حالی که ژرژت بافت محکم‌تری دارد. به طور معمول پارچه‌های ژرژت را به صورت تک رنگ و ساده تولید می‌کنند، اما در سال‌های اخیر انواع طرح‌دار آن با گل‌های رنگی نیز به تولید رسیده‌اند.

خصوصیات پارچه ژرژت

– پارچه ژرژت اگر از ابریشم و یا به طور کلی الیاف طبیعی تولید شده باشد، پارچه‌ای تنفس‌پذیر است. این خاصیت به دلیل عبور هوا از لایه‌های نازک آن است که در الیاف مصنوعی کمتر دیده می‌شود.

– به دلیل وجود نخ‌های محکم تابیده شده در آن، ژرژت ظاهری چروک دارد که البته مقدار این چروکی زیاد نیست.

– این پارچه ظریف و نازک است اما کاملاً بدن‌نما نیست، تنها سایه‌ای از بدن زیر پارچه مشخص است. در مقابل، شیفون کاملاً شفاف بوده و ظاهری شبیه تور دارد.

– افت و ریزش پارچه ژرژت بسیار زیباست. به همین دلیل از آن برای تولید لباس‌های مجلسی و دامن‌هایی که ریزش زیبایی دارند، استفاده می‌شود. از این پارچه می‌توان برای بعد دادن به پارچه‌های ساتن و تافته نیز استفاده کرد و آنها را به عنوان لایه رویی این پارچه‌ها دوخت.

– ژرژت به خوبی رنگ می‌پذیرد به همین دلیل تنوع رنگی این پارچه بالاست.

– این پارچه کمی قابلیت کشسانی دارد که به دلیل بافت و پیچش محکم نخ‌های بافته شده در آن است.

انواع پارچه ژرژت

ژرژت، 5 نوع مختلف دارد:

– ژرژت دوبل: این پارچه ابریشمی، ضخیم‌ترین نوع ژرژت است که ریزش خوبی دارد ولی بازهم تا حدودی نیمه شفاف است.

– ژرژت کشی: در بافت این پارچه از اسپندکس (لاکرا) یا سایر ترکیبات الاستیک استفاده می‌شود تا به آن خاصیت کشسانی و انعطاف‌پذیری بدهند.

– ژرژت ساتن: این پارچه با بافت مخصوص ساتن، تولید می‌شود. به همین دلیل جلا، درخشندگی و براقیت پارچه ساتن را داراست.

– ژرژت ژاکارد: این نوع از ژرژت روی دستگاه بافندگی ژاکارد بافته می‌شود، به همین دلیل هم از طرح‌های ژاکارد بهره برده است و هم استحکام و دوام آن را دارد.

– ژرژت پلی‌استر: همان‌طور که از نامش پیداست، از الیاف پلی‌استر بافته می‌شود. به این پارچه پلی‌ژرژت نیز می‌گویند. بسیار نرم با وزنی سبک است که آن را برای تهیه لباس‌هایی که مقدار پارچه زیادی می‌برند،‌ مناسب می‌کند.

– ژرژت حریر: مانند کرپ حریر، سطح آن کمی زبر است اما ظرافت بیشتری دارد، به همین دلیل در دوخت روسری از این پارچه استفاده می‌شود.

– ژرژت کن‌کن: از خانواده پارچه کن‌کن محسوب می‌شود و تمام ویژگی‌های کن‌کن از جمله ریزش زیبا و مقاومت در برابر پرز و چروکیدگی را داراست. تراکم بافت در این پارچه بالا می‌باشد.

کاربرد پارچه ژرژت

کاربرد پارچه ژرژت

ویژگی‌های منحصر به فرد ژرژت، آن را به پارچه‌ای تبدیل کرده است که کاربردهای فراوانی دارد. زیبایی این پارچه به حدی است که در پوشاک مختلف و دکوراسیون‌های متنوع از آن استفاده می‌شود. در ادامه برخی کاربردهای آن معرفی خواهند شد:

دوخت لباس

ژرژت به دلیل داشتن ظرافت، ریزش و افت بالا برای دوخت انواع لباس مناسب است. شفافیت آن نیز به اندازه‌ای نیست که بدن‌نما باشد. به همین دلیل از ژرژت در دوخت انواع لباس‌های مجلسی، لباس عروس، لباس خواب و یا به عنوان رویه‌ای برای لباس‌های ساتن و تافته استفاده می‌شود.

دوخت ساری

ساری از لباس‌های محبوب هندی‌هاست که شهرت آن جهانی شده است و مردم در سرتاسر جهان،‌ علاقمند به پوشیدن این لباس می‌باشند. برای دوخت ساری از ژرژت ابریشمی استفاده می‌شود. چون تعداد لایه‌های ساری نسبتاً زیاد است، انتخاب ژرژت به عنوان پارچه‌ای که بافت سبک و افت خوبی دارد، گزینه مناسبی خواهد بود.

دکوراسیون منازل

زیبایی این پارچه تولیدکنندگان منسوجات خانگی و پارچه‌های دکوراسیون منازل را به استفاده از این پارچه ترغیب کرده است. از ژرژت برای دوخت پرده به دلیل ریزش آبشار مانند آن و رومیزی، کوسن و روبالشتی استفاده می‌شود.

کلام پایانی

ژرژت به دو صورت مصنوعی و طبیعی وجود دارد. نوع مصنوعی آن از درجه زبری پارچه مشخص است و نوع طبیعی آن بافت نرم‌تری دارد. این اختلاف را از قیمت پارچه ژرژت نیز می‌توان متوجه شد. ژرژت طبیعی بسیار گران‌تر از نوع مصنوعی آن است. در گذشته ژرژت طبیعی را تنها خانواده‌های سلطنتی استفاده می‌کردند که نشانه طبقه اجتماعی این افراد بود.

برای نگهداری از این پارچه دقت کنید که آن را از اشیای تیز دور نگه دارید چون ظرافت ژرژت سبب می‌شود که به سرعت نخ‌کش شود. شستشوی آن نیز یا باید توسط خشک‌شویی و یا در منازل با شستشوی دستی و با آب سرد، بدون چلاندن انجام شود.

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *