contact
خانه / پارچه / معرفی پارچه گینگهام و مختصر در مورد آن
خرید پرده

معرفی پارچه گینگهام و مختصر در مورد آن

آیا تا به حال در مورد پارچه قرمز و سفید مورد استفاده به عنوان سفره پیک نیک یا در بسیاری از لباس‌ها فکر کرده‌اید؟ این پارچه با نام گینگهام شناخته می‌شود و مدت‌هاست که از آن استفاده می‌شود. این پارچه سبک وزن دارای الگوی شطرنجی است و برای دوخت لباس، پیراهن، لباس کودکان و لباس‌های فصل تابستان مناسب است.

پارچه گینگهام چیست؟

معرفی پارچه گینگهام و مختصر در مورد آن

گینگهام پارچه‌ای پنبه‌ای است که یا به طور خالص از پنبه تهیه می‌شود و یا از ترکیب پنبه با نخ‌های دیگر به دست می‌آید. این پارچه با نخ رنگ شده تولید می‌شود و دارای الگوهای شطرنجی، راه راه یا چهارخانه است. این پارچه در ابتدا دارای طرح راه راه بود اما بعداً طرح چهارخانه آن رواج بیشتری یافت.

در طراحی این پارچه به طور معمول از دو رنگ استفاده می‌شود که بیشترین رنگ‌های به کار رفته در آن زمینه سفید است با چهارخانه‌های آبی یا قرمز. اندازه این چهارخانه‌ها بسته به سلیقه تولیدکننده پارچه و نوع کاربرد آن، از شطرنج‌های ریز تا درشت متغیر است. از آنجایی که الیاف این پارچه قبل از بافته شدن، رنگ می‌شوند، پارچه گینگهام سمت جلو و پشت ندارد و هردو طرف ظاهر یکسانی دارند، بنابراین گینگهام به صورت دورو استفاده می‌شود.

ریشه کلمه گینگهام چیست؟

نظریه‌های متفاوتی درباره ریشه کلمه گینگهام مطرح شده است. برخی معتقدند که کلمه گینگهام از کلمه مالایی «گِنگِن» گرفته شده است که به معنی راه راه است. سپس وارد زبان هلندی شده و به «گینگَن» تغییر یافته و پس از آن در زبان انگلیسی «گینگهام» خوانده شده است.

برخی دیگر معتقدند که این پارچه در شهر گنگام فرانسه تولید شده است و علت نام‌گذاری آن همین می‌باشد. اما هنوز مشخص نیست که کدام تئوری درست می‌باشد. فرانسوی‌ها به گینگهام «ویشی» نیز می‌گویند که نظریه دیگری مطرح شده است که نام این پارچه برگرفته از شهری به نام ویشی در فرانسه است.

در گذشته، گینگهام یک طرح راه راه داشت، اما در قرن هجدهم، تولید این پارچه با طرح چهارخانه یا شطرنجی در منچستر انگلستان آغاز شد. رنگ های اصلی مورد استفاده برای گینگهام آبی و سفید بودند. با گذشت زمان، الگوی چهارخانه برای این پارچه بسیار رایج‌تر از الگوهای راه راه شد. گینگهام با طرح راه راه تا اواخر دوره ویکتوریا ادامه داشت.

کاربردهای پارچه گینگهام

کاربردهای پارچه گینگهام

ویژگی‌هایی مانند سبک وزن بودن پارچه، دوخت آسان آن، فراوانی این پارچه در همه جای دنیا و البته ارزان بودن آن سبب شده که پارچه گینگهام کاربردهای متفاوتی داشته باشد. از این پارچه هم برای تهیه لباس و هم برای دکوراسیون منازل و تزئینات خانگی استفاده می‌شود. شاید تعجب کنید اگر بدانید که در اکسسوری‌های مردانه نیز این پارچه طرفداران زیادی دارد.

پوشاک

در تولید انواع لباس‌ها، دامن‌ها، پیراهن‌های زنانه و مردانه و برخی دیگر از انواع پوشاک از پارچه گینگهام استفاده می‌کنند. لباس‌های تولید شده با این پارچه بسیار مناسب فصل تابستان هستند. دوخت برخی اکسسوری‌های مردانه مانند دستمال جیبی کت با پارچه گینگهام بسیار رواج دارد.

تزئینات خانگی

از گینگهام برای دوخت پرده به ویژه برای آشپزخانه استفاده می‌شود، چرا که تنوع رنگی این پارچه به زیبایی و فانتزی بودن آشپزخانه کمک می‌کند. همچنین از گینگهام برای دوخت پارچه‌های رومیزی، سفره پیک‌نیک و دستمال سفره استفاده می‌شود. دوخت روکش کوسن نیز با این پارچه مرسوم است. افرادی که علاقمند به ست کردن پرده خانه با کوسن هستند، انتخاب پارچه گینگهام یکی از گزینه‌های آنها خواهد بود.

کاربردهای دیگر

تنوع کاربرد پارچه گینگهام به همینجا ختم نمی‌شود. بلکه از این پارچه می‌توان برای دوخت انواع لحاف، کیف‌های حمل‌ونقل، آستر سبد، پیش‌بند و انواع دیگر صنایع دستی استفاده کرد.

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *