contact
خانه / پارچه / تاریخچه پارچه و نحوه ی پیدایش آن
خرید پرده

تاریخچه پارچه و نحوه ی پیدایش آن

در مورد تاریخچه پارچه چیزهای زیادی برای گفت و گو وجود دارد. زیرا به اندازه ی غذا یا سرپناه یک نیاز اساسی انسان است. بدون لباس، پتو، تشک، مبل، پرده و … کجا خواهیم بود؟

در واقع اگر بخاطر ثروت پارچه های غنی و زیبا، تنوع بافت ها و رنگ های موجود برای آزمایش و بیان کردن خودمان نبود، شاید بسیاری از ما به هنر خیاطی و عشق به مد جذب نمیشدیم. و این فقط مربوط به خیاطان لباس و شیک پوشان نمی شود، تعداد صنایعی که از پارچه برای صنعت خود استفاده میکنند خیره کننده است.

تاریخچه پارچه

تاریخچه پارچه

در طول تاریخ لباس بازتابی از منابع در دسترس یک تمدن و سطح فناوری مورد استفاده آن تمدن بوده است. در حالی که مد های واقعی، تمایل دارند تا در مورد وضعیت فرهنگ در یک مکان و جایگاه اجتماعی افراد پوشیده از آن صحبت کنند.نهایتا پارچه های موجود در یک جامعه دیکته میکند که مردم چگونه بپوشند و محیط خود را تزئئین کنند.

تاریخ باستان

پارچه ها برای اولین بار در خاورمیانه در عصر حجر تولید شدند و شواهدی وجود دارد که نشان میدهد لباس ها از پانصد هزار سال قبل وجود داشته اند، اما این پارچه ها از پوست حیوانات، خز و نی بوده اند.

اولین سوزن خیاطی مربوط به حدود نوزده هزار سال قبل از میلاد مسیح در فرانسه بوده است اما سوزن های احتمالی هست که قدمت آن ها به چهل هزار سال می رسد.

قدمت الیاف کتان رنگ شده در غار ما قبل تاریخ در گرجستان به سی و شش هزار سال پیش میرسد. شواهدی از بافندگی در جمهوری چک وجود دارد که قدمت آن ها به بیست و هفت هزار سال می رسد.

منسوجات

اساس هر پارچه نساجی است که در آن الیاف نمدی یا تابیده به نخ تبدیل می شود. نخ را می توان بافت تا یک پارچه را تشکیل دهد.

ماهیت پارچه به رنگ و نوع منسوجات موجود در فرهنگ بستگی دارد. زمانی وجود داشت که فقط الیاف طبیعی موجود بود و بنابر این انتخاب ها به پشم، پنبه، ابریشم و کتان محدود می شد. در واقع منسوجات حیوانی هنوز هم رایج ترین منسوجات در جامعه ما هستند. ابریشم و پشم نمونه های خوبی از منسوجات حیوانی هستند. منسوجات گیاهی از پنبه، کاه، چمن، کتان یا بامبو و منسوجات معدنی از الیاف شیشه، ازبست یا الیاف فلزی ساخته میشود.

باور کنید یا نه الیاف مصنوعی یک قرن پیش اختراع شد که آنهم برای مبارزه با مشکلات قدیمی مانند چین و چروک و عدم خاصیت ارتجاعی الیاف دیگر.

پیشرفت ها تا زمانی که تکنولوژی ادامه دارد ادامه خواهد داشت و این به معنای گرم کردن و خنک کردن پارچه ها، تغییر رنگ پارچه ها و روشن کردن پارچه ها برای ما در آینده است! اما پارچه‌های کلاسیک و طبیعی همچنان الویت دارند و من مطمئن هستم که ابریشم و پنبه هرگز از بین نمی‌روند.

چهار پارچه طبیعی

پارچه های طبیعی از الیاف طبیعی ساخته شده اند الیاف هایی مانند پشم، کتان، ابریشم و پنبه که در زیر به آن ها اشاره شده است.

پشم

گله‌داری گوسفند به حدود 10000 سال قبل از میلاد برمی‌گردد، حیوانات به جای پشم برای گوشت نگهداری می‌شدند، اما با گذشت زمان، از آنجایی که تکنیک‌های اصلاح نژاد منجر به کیفیت بالاتر دام می‌شد، کیفیت پشم به حدی ارتقا یافت که از آن به عنوان الیاف استفاده شد. در حدود 5000 قبل از میلاد این هنر محبوب تر شد. 2000 سال بعد، به دلیل تنوع نژادهای گوسفند، بیش از 200 نوع پشم در اروپا موجود بود.

الیاف پشم

کتان

به نظر می‌رسد پارچه‌های کتان از قدیمی‌ترین پارچه‌های موجود در جهان باشند. تاریخ آنها به هزاران سال قبل برمی گردد. الیاف کتان رنگی که در غاری در جنوب شرقی اروپا (گرجستان امروزی) یافت شده‌است، نشان می‌دهد استفاده از پارچه‌های کتان ممکن است به بیش از ۳۰ هزار سال پیش بازگردد. از کتان در تمدن‌های باستان از جمله بین‌النهرین و مصر باستان استفاده می‌شده‌ است و همچنین از آن در کتاب مقدس مسیحیان یاد شده‌است. در قرن هجدهم و بعد از آن، صنعت کتان در اقتصاد چندین کشور در اروپا و همچنین مستعمرات آمریکا دارای اهمیت بود.

کتان بسیار محکم و جاذب آب است و سریعتر از پنبه خشک می‌شود. به دلیل این ویژگی‌ها، پوشیدن این پارچه در هوای گرم راحت است و برای استفاده در لباس‌ها ارزش زیادی دارد. این ماده همچنین دارای خصوصیات متمایز دیگری از جمله تمایل به چین و چروک برداشتن است. بسیاری از محصولات دیگر، از جمله وسایل مبلمان منزل، پرده و … نیز اغلب از پارچه‌های کتانی ساخته می‌شوند.

 

الیاف کتان

ابریشم

ابریشم که قدمت آن در حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد به چین بازمی‌گردد، فیبر پروتئینی است که کرم‌ها از آن برای ساخت پیله‌های خود استفاده می‌کنند. مولکول‌های پروتئین مثلثی، مانند منشور عمل می‌کنند و نوری را که به ابریشم برخورد می‌کند می‌شکند و درخشش و رنگ‌ بازی باور نکردنی ابریشم را ایجاد می‌کند. بهترین الیاف از کرم ابریشم توت می آید و درختان توت، بومی چین و ژاپن هستند، در واقع این امپراتور در زمان سلسله هان، حدود 114 سال قبل از میلاد، بود که مسیر افسانه ای ابریشم را آغاز کرد،

الیاف ابریشم

پنبه

پنبه تشکیل‌شده از الیافی نرم و پف‌دار است که درون کپسولی به دور تخم‌های گیاه پنبه می‌روید.تا 5000 سال قبل از میلاد در چین، هند و مصر باستان بافته می‌شد. مزارع پنبه در هند در حدود 400 سال قبل از میلاد در مقیاس انبوه، با ماشین‌های نورد پنبه‌ای عظیم برای تهیه الیاف کاشته شد. بافندگی های پنبه ای اواخر دهه 1800 و به بعد صنعت پنبه را متحول کرد.

پنبه

دانستن تاریخچه پارچه به شما کمک شایانی میکند تا بتوانید پارچه های طبیعی و مصنوعی را از هم تشخیص دهید و برای خرید پارچه دقت بیشتری به خرج دهید.


همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *