contact
خانه / پارچه / پارچه ویسکوز چیست و انواع آن
خرید پرده

پارچه ویسکوز چیست و انواع آن

ویسکوز پارچه‌ای نرم و سبک می‌باشد که در دهه 1800 معرفی شد و از آن به بعد تقریباً در همه خانه‌ها مورد استفاده قرار گرفت. ویسکوز از درختان به دست می‌آید، اما به اندازه سایر انواع ریون مانند مودال، سازگار با محیط زیست نیست؛ زیرا در فرآیند تولید آن غلظت بالایی از مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید ویسکوز ارزان است و پارچه‌ای همه کاره محسوب می‌شود که برای دوخت پوشاکی مانند بلوز، لباس، کت، پیراهن و در دکوراسیون منزل در دوخت پرده، بافت فرش و موکت، در اثاثیه یا لوازم داخلی خانه مانند سفره پارچه‌ای، روتختی، ملافه، دستمال گردگیری، پارچه پانسمان، کالاهای بهداشتی و… استفاده می‌شود.

پارچه ویسکوز چیست و انواع آن

ویسکوز چیست؟

ویسکوز نوعی پارچه ابریشم مصنوعی یا نیمه مصنوعی است که از خمیر چوب ساخته شده می‌شود و به عنوان جایگزین ابریشم استفاده می‌شود، زیرا پارچه‌ای مشابه ابریشم است و لطافت خاصی مانند پارچه‌های لوکس دارد. اصطلاح “ویسکوز” به طور خاص به محلول خمیر چوب که به پارچه تبدیل می‌شود، اشاره دارد. ویسکوز اولین بار در سال 1883 به عنوان ابریشم مصنوعی ارزان تولید شد.

ویژگی‌های پارچه ویسکوز

اگر به دنبال پارچه‌ای سبک، زیبا، با پوششی براق و نرم هستید، ویسکوز گزینه بسیار خوبی است. این پارچه نسبتاً ارزان است در حالی که بسیار لوکس به نظر می‌رسد. همچنین به خوبی با الیاف دیگر مانند پنبه، پلی‌استر و اسپندکس ترکیب می‌شود.

– جاذب: ریون ویسکوز گرما را به دام نمی‌اندازد، اما آب و عرق را به خوبی جذب می‌کند و برای تی‌شرت‌ها و لباس‌های ورزشی عالی است.

– سبک وزن: وزن سبک ویسکوز، آن را برای دوخت بلوزها و لباس‌های تابستانی مناسب کرده است.

– قابل تنفس: ویسکوز پارچه‌ای بسیار سبک است که به بدن نمی‌چسبد، بنابراین برای دوخت لباس‌های مورد استفاده در هوای گرم بسیار مناسب می‌باشد.

– نرمی: علی‌رغم اینکه این پارچه به لوکسی ابریشم است، به نرمی پنبه نیز می‌باشد.

– شکل را حفظ می کند: ویسکوز پارچه‌ای انعطاف‌پذیر نیست، اما می‌تواند با منسوجات دیگر مانند اسپندکس ترکیب شود تا کشش بیشتری پیدا کند.

– به خوبی رنگ می‌گیرد: ویسکوز پارچه‌ای است که به راحتی در فرایند تولید رنگ می‌گیرد و این رنگ را  حتی پس از استفاده طولانی مدت و شستشوی مداوم از دست نمی‌دهد.

انواع پارچه ویسکوز

انواع پارچه ویسکوز

پارچه ویسکوز انواع مختلفی دارد که شاید کمتر شناخته شده باشند. هرکدام از انواع این پارچه کاربرد خاصی دارد. در ادامه انواع ویسکوز معرفی خواهند شد:

توئیل ویسکوز (Viscose twill)

این پارچه برداشتی مدرن از پارچه کلاسیک است که برای دوخت انواع لباس از جمله تاپ، دامن‌های کلوش و… مناسب است. این نوع ویسکوز بافت جناغی دارد به این معنی که با رج‌های مورب بافته شده است. این پارچه به طور کلی برای هر لباسی که نیاز به یک پارچه روان دارد، مناسب است.

کرپ ویسکوز (Viscose crepe)

اگر به دنبال پارچه‌ای برای دوخت یک پرده زیبا هستید، کرپ ویسکوز انتخاب فوق‌العاده‌ای است. این پارچه وزن و ضخامت زیادی دارد و اغلب برای طراحی لباس‌هایی مانند بلوز یا دوخت لباس‌هایی به سبک قدیمی استفاده می‌شود. یکی از دلایل محبوبیت این پارچه این است که می‌تواند ظاهری بسیار شیک به شما بدهد، در حالی که لباس‌هایی با الیاف طبیعی مانند پنبه چنین ویژگی ندارند.

لاون ویسکوز (Viscose lawn)

این پارچه بیشتر برای دوخت پرده مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارچه‌ای است که حتی مبتدیان نیز بدون نگرانی در مورد حرکت بیش از حد پارچه حین دوزندگی می‌توانند به دوخت آن بپردازند. بسیار نرم است و پوشانندگی خوبی دارد.

ویسکوز ژرژت (Viscose georgette)

ویسکوز ژرژت برای بسیاری از لباس‌های مختلف از جمله روسری، پیراهن و لباس‌های روزمره مناسب است و حتی می‌توان از آن در دکوراسیون منزل یا لوازم تزئینی استفاده کرد. این پارچه با نخ‌های به هم پیچ‌خورده بافته می‌شود بنابراین بسیار بادوام است و همچنان زیبایی خود را حفظ کرده است. ویسکوز ژرژت جایگزین بسیار ارزان‌تری برای پارچه‌های 100% طبیعی موجود در بازار می‌باشد.

ویسکوز ماروکائین (Viscose marocaine)

ویسکوز ماروکائین بسیار نرم و لطیف است و خصوصیاتی شبیه کرپ دارد که برای تاپ و شلوار و همچنین انواع لباس‌های تابستانی ایده‌آل است. این پارچه زیبا وزنی متوسط دارد و کمی چین خورده است.

ساتن ویسکوز (Viscose satin)

اگر می‌خواهید ظاهر زیبا و دوام بالا را همراه هم در یک لباس داشته باشید، پارچه ساتن ویسکوز انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. ساتن ویسکوز پارچه‌ای با وزن سبک تا متوسط است که برای هر لباس لوکس مانند بلوز و پیراهن مناسب است. ساتن، به طور کلی، پارچه بسیار زیبایی است و ترکیب آن با ویسکوز به شما امکان می‌دهد استفاده از آن آسان و مقرون به صرفه باشد.

ویسکوز جاوانیز (Viscose javanaise)

این نوع پارچه ویسکوز به دلیل نرمی، زیبایی، ظرافت و درخشندگی، بسیار قابل توجه است به طوری که آن را به عنوان یک پارچه برای خیاطی، شگفت‌انگیز می‌کند. جاوانیز به نوع بافت این پارچه اشاره دارد که دارای پود تابیده شده و تار رشته‌ای است و این مدل بافت درخشندگی در سطح پارچه ایجاد می‌کند. ویسکوز جاوانیز فوق‌العاده خنک، راحت و بسیار سبک وزن است.

معایب پارچه ویسکوز

– چروک‌پذیری بالایی دارند.

– گاهی لکه‌های روی آن دائمی می‌شوند و هرگز از بین نمی‌روند.

– در برابر اسیدها مقام نیست.

– پارچه ویسکوز زمانی که مرطوب است، آسیب‌پذیری بالایی دارد.

– شستشوی آن حساسیت بالایی دارد و گاهی تنها از طریق خشک‌شویی امکان‌پذیر است.

نحوه نگهداری از پارچه ویسکوز

– برای شستشوی این پارچه باید دقت کنید که حتماً آن را در آب سرد و به صورت دستی بشویید تا رنگ پارچه حفظ شود.

– از یک شوینده ملایم استفاده کنید و لباس را به آرامی بشویید.

– توجه کنید که در حین شستشو لباس را چنگ نزنید و پس از شستشو آن را نچلانید تا به بافت پارچه آسیب نرسد.

– بهتر است پس از شستشو پارچه را تکان دهید تا آب اضافه از آن خارج شود و سپس آن را صاف آویزان کنید تا خشک شود.

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *