contact
خانه / پارچه / پارچه ریون چه ویژگی‌هایی دارد و کاربرد آن
خرید پرده

پارچه ریون چه ویژگی‌هایی دارد و کاربرد آن

الیاف تشکیل دهنده پارچه ریون ترکیبی از الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی است. درحقیقت ماده اصلی سازنده این پارچه از گیاه پنبه بدست می‌آید، که سلولز نام دارد. با ترکیب شدن مواد طبیعی ( الیاف پنبه، درختان کاج و صنوبر) با مواد مصنوعی، پارچه ریون حاصل می‌شود که همین مصنوعی بودن این پارچه، باعث مقرون به صرفه بودن آن شده است. منشا تولید و عرضه پارچه‌های ریون، کشور فرانسه است که به اوایل قرن نوزدهم مربوط می‌شود. در این مقاله  کاربردهای پارچه ریون، ویژگی‌ها و انواع آن را شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

پارچه ریون چه ویژگی‌هایی دارد و کاربرد آن

ویژگی‌های پارچه ریون

این پارچه دارای رنگ ثابت و بافتی نرم و لطیف است. سبک بودن، دوام بالا، قیمت مناسب و ارزان نسبت به سایر پارچه‌ها، از ویژگی‌های این پارچه است. ریون به پارچه‌های کتان، پشمی و نخی شباهت زیادی دارد و همچنین این پارچه ضد چروک است.

برخی از انواع ریون دوام بالایی ندارند، به همین دلیل نباید آن‌ها را با ماشین لباسشویی شست وهمچنین نمی‌توان به راحتی اتو کرد. این پارچه‌ها نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب قراربگیرند. از معایب دیگر پارچه ریون از دست دادن ویژگی کششی و حالت اصلی خود، پس از چند دفعه شستن پارچه است.

درباره انواع پارچه ریون

پارچه‌های ریون از لحاظ جنس، رنگ و طرح دارای انواع متفاوتی هستند. درادامه با انواع این پارچه آشنا خواهیم شد.

انواع ریون از نظر جنس

ریون ویسکوز

ریون ویسکوز پرطرفدارترین و پراستفاده‌ترین نوع ریون است به همین خاطر بیشترین میزان تولید و مصرف را در صنایع نساجی و پوشاک دارد. این نوع ریون درعین زیبایی، مقرون به صرفه است و دوام قابل قبولی هم دارد.

ریون کوپرو

این نوع ریون از ترکیب ویسکوز، مس و آمونیاک حاصل می‌شود.

ریون مودال

این نوع پارچه هوا را به خوبی از خود عبور می‌دهد و برای فصول گرم سال بسیار مناسب است. همچنین از انواع بسیار با دوام ریون به شمار می‌رود.

ریون بامبو

این نوع پارچه بسیار نرم و لطیف است، به همین خاطر معمولا برای دوختن لباس زیر و لباس خواب کاربرد بسیار خوبی دارد.

ریون لیوسل

ریون لیوسل پارچه‌ای جدید است و احتمال چروک شدن این پارچه خیلی کم است. این نوع پارچه عرق بدن را جذب خود می کند و آن را سریع در هوا آزاد می کند، و این خاصیت سبب نمی‌شود، که پارچه بوی عرق بگیرد.

انواع ریون از نظر رنگ و طرح

پارچه ریون چه ویژگی‌هایی دارد و کاربرد آن

برخی از انواع آن را در زیر نام می بریم.

پارچه ریون ساده:

برای دوخت تونیک‌های دخترانه و زنانه، اغلب از این پارچه استفاده می‌شود.

ریون کریستال:

این پارچه بخاطر داشتن حالت لختی، برای دوخت مانتو و لباس‌های مجلسی زنانه به کار می‌رود.

ریون چاپی:

برروی این پارچه می‌توان طرح‌های مختلف را چاپ کرد. ریون چاپی به علت داشتن الیاف سلولزی، خاصیت رنگ‌پذیری دارد و جنس آن برای چاپ حرارتی و دیجیتال مناسب است.

کاربرد پارچه ریون

این پارچه بسیار پرمصرف و پرطرفدار است و در تولید اکثر لباس‌های زنانه و دخترانه مانند شومیز، مانتو و دامن استفاده می‌شود. پارچه ریون چون هوا را به خوبی از خود عبور می‌دهد، برای فصل سرما اصلا مناسب نیست و کاربردی ندارد. این پارچه برای فصل‌های گرم کاربرد زیادی دارد. پارچه‌های ریون در تولید لوازم خانه و حتی لوازم پزشکی نیز به کار می‌رود.

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *