contact
خانه / پارچه / پارچه دبیت چیست و مختصر در مورد آن
خرید پرده

پارچه دبیت چیست و مختصر در مورد آن

در لغت‌نامه دهخدا آمده است که دبیت، نوعی منسوج پنبه‌ای است که بیشتر در آستر لباس و رویه لحاف و تشک از آن استفاده می‌شود. دبیت حاج علی اکبری، نوعی دبیت است که به نام سفارش‌دهنده آن یعنی حاج علی اکبر به کارخانه‌های دبیت‌بافی لندن شهرت یافته است.

پارچه دبیت چیست و مختصر در مورد آن

پارچه دبیت چیست؟

مواد اولیه پارچه دبیت را الیاف طبیعی، مصنوعی یا ترکیبی از هر دو تشکیل می‌دهد. این پارچه به صورت لایه‌ای، نرم، نسبتاً ضخیم، محکم و با کیفیت است و بیشترین کاربرد آن در دوخت شلوارهای بختیاری، رویه تشک و لحاف و همچنین آستر لباس‌هاست.

ثبات رنگ و نرمی این پارچه آن را در گروه پارچه‌های مرغوب قرار داده است.

این پارچه در رنگ‌های تیره مشکی یا قهوه‌ای تولید می‌شود.

دبیت علی اکبری مشهورترین و مرغوب‌ترین پارچه دبیت به شمار می‌رود ولی از این پارچه انواع دیگری مانند دبیت الجزیره، دبیت العوضی، دبیت عاج، دبیت هفت ستاره، دبیت هشت ستاره و… نیز در بازار یافت می‌شود.

ویژگی‌های پارچه دبیت

– نرم و در عین حال نسبتاً ضخیم

– محکم و مقاوم در برابر شست‌وشو و استفاده زیاد

– دارای ثبات رنگ

– مرغوب و با کیفیت

کاربردهای پارچه دبیت

پارچه دبیت به علت مقاومت، استحکام و طول عمر خوبی که دارد برای دوخت رویه لحاف و تشک بسیار مناسب است.

همچنین نرمی و ضخامت نسبی آن باعث شده که برای آستر لباس‌های بدن‌نما یا حالت دادن و زیباتر کردن لباس‌هایی مثل مانتو، پالتو و کت و شلوارهای مردانه نیز مورد توجه واقع شود.

شلوارهای سنتی، گشاد و راحت بختیاری نیز از این پارچه مخصوصاً از نوع مرغوب آن که دبیت علی اکبری است، دوخته می‌شود.

محل تولید پارچه دبیت

براساس آنچه که در نوشته‌ها موجود است یکی از تجار بازار تهران در حدود سال‌های 1270 تا 1310  به نام حاج علی اکبر تاجر یزدی که نام خانوادگی خود را بعدها به «شرکاء» تغییر داد، پارچه دبیت را به کارخانه‌های دبیت انگلستان سفارش می‌داد و به ایران وارد می‌کرد.

امروزه پارچه‌های مرغوب دبیت موجود در بازار  از انگلستان وارد نمی‌شود بلکه یا از پارچه‌های وارداتی از کشور هند است و یا از پارچه‌های تولیدات داخلی است که در کارخانجات اصفهان تولید و عرضه می‌شوند.

قیمت پارچه دبیت

قیمت این پارچه بسته به تعداد واسطه‌های بین محل تولید و خریدار متفاوت است، هر چه تعداد واسطه‌ها کمتر باشد، قیمت پارچه کمتر و مناسب‌تر می‌شود، بنابراین تهیه این پارچه از تولیدکنندگان اصلی یا واردکنندگان اصلی برای خریدار از نظر قیمت بسیار به صرفه و مناسب خواهد بود.

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *