contact
خانه / پارچه / پارچه برزنت چیست؟ انواع و کاربرد آن
خرید پرده

پارچه برزنت چیست؟ انواع و کاربرد آن

انواع مختلفی از پارچه‌ها وجود دارند که برای مصارف پوشاک یا تزئینات داخلی خانه‌ها استفاده می‌شوند. اما همیشه جای خالی نوعی پارچه که مقاومت بیشتری در برابر حرارت و وزن زیاد داشته باشد، احساس می‌شد. تا اینکه پس از پیشرفت صنعت نساجی و صنعت پتروشیمی این امر میسر شد. اکنون پارچه‌هایی در اختیار بشر است که محکم و مقاوم بوده و با نام برزنت شناخته می‌شوند.

پارچه برزنت چیست؟

پارچه برزنت چیست؟ انواع و کاربرد آن

برزنت نوعی پارچه مقاوم و مستحکم است که به طور معمول از پارچه‌های کرباس یا پلی‌استر با پوششی از پارافین، یورتان یا پلی اتیلن ساخته می‌شود. در واقع این پارچه ترکیبی از الیاف طبیعی با مواد پلی استر است. هرچه زمان به جلو پیش رفت و صنعت نساجی و پتروشیمی پیشرفت بیشتری کردند، انواع مختلفی از پارچه‌های برزنت تولید شد که کاربردهای گوناگونی دارند.

این پارچه‌ها اکنون در سرتاسر جهان شناخته شده هستند و مصارف گوناگونی دارند. عموم مردم این پارچه‌ها را با عنوان برزنت ضدآب و آفتاب می‌شناسند. اما برزنت ویژگی‌های دیگری نیز دارد: این پارچه ضد آب، نسوز، ضد حرارت، مقاوم در برابر وزش بادهای شدید، مقاوم در برابر اشیای تیز و مقاوم در برابر وزن زیاد است.

کاربرد پارچه برزنت

در یک دسته‌بندی کلی، پارچه‌های برزنت در تولید انواع چتر، سایه‌بان، خیمه، روکش کولر، روکش انواع وسایل کشاورزی، روکش کالا و پالت، چادر و خیمه اسکلتی، انواع کاور اجناس، روکش ضدآب محصولات، و… کاربرد دارند.

همچنین از این پارچه برای تهیه ساک‌های تبلیغاتی نیز استفاده می‌شود. چرا که هم مقاوم و محکم بوده و هم به راحتی قابل چاپ برای تبلیغات است. اما این نکته را باید در نظر گرفت که انواع مختلف پارچه‌های برزنت، کاربردهای گوناگونی دارند.

انواع پارچه برزنت

تقسیم‌بندی انواع پارچه‌های برزنت معمولاً یا بر اساس مواد تشکیل دهنده آن است و یا بر حسب کاربردهایی که دارد، نام‌گذاری شده‌اند. در ادامه با انواع این پارچه آشنا خواهیم شد.

برزنت‌های چند لایه

در تولید پارچه‌های برزنتی، زیبایی اهمیتی ندارد، بلکه کیفیت و مقاومت پارچه است که در درجه اول اهمیت است. همه پارچه‌ها از نخ‌های تار و پود تشکیل شده‌اند. در تولید پارچه‌های برزنتی هرچقدر میزان لایه‌های این تار و پود بیشتر باشد، کیفیت و مقاومت آن نیز بیشتر می‌شود و البته قیمت آن نیز گران‌تر می‌شود. پارچه‌های برزنتی در 1 تا 6 لایه تولید می‌شوند:

– برزنت 3 لا 6 لا: این پارچه 100 درصد ضد آب می‌باشد و شامل 80 درصد پنبه و 20 درصد پلی استر است. از این پارچه برای چادر کامیون، چادرهای نظامی و… استفاده می‌شود.

– برزنت 3 لا 3 لا: این پارچه 80 درصد ضد آب است و برای تولید چتر، پرده، چادرهای صحرایی و نظامی کاربرد دارد.

– برزنت 2 لا 3 لا: مانند مورد قبل است تنها تفاوت در تعداد لایه‌های آن است. از این برزنت برای تولید انواع پرده، چتر و سایه‌بان استفاده می‌شود.

– برزنت 1 لا 5 لا: وزن این برزنت نسبت به بقیه کمتر بوده و از آن برای تولید دستکش‌های جوشکاری و برزنت دهانه کولرها استفاده می‌شود.

برزنت نسوز

این پارچه مقاوم در برابر حرارت و آتش می‌باشد و الیاف به کار رفته در آن، فایبرگلاس و فایبر سرامیک است. این برزنت دمای تا 500 درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند.

– برزنت آزبست: به نام برزنت سفید هم شناخته می‌شود. این برزنت از آزبست (پنبه نسوز) ساخته شده است. از این پارچه برای تولید لباس‌های ضد حریق مخصوص آتش‌نشانان استفاده می‌شود.

– برزنت فایبرگلاس: در تولید آن از ترکیب فایبرگلاس و رزین استفاده می‌شود. بنابراین علاوه بر خاصیت نسوز بودن، خاصیت کشسانی و مقاومت بالا برای تحمل اجسام سنگین را نیز داراست.

– برزنت‌های فویل‌دار: از اضافه کردن یک لایه فویل به برزنت‌های فایبرگلاس به دست می‌آید. از این برزنت برای ساخت سلول‌های خورشیدی استفاده می‌شود.

– برزنت تفلون‌دار: از اضافه کردن یک لایه تفلون به برزنت‌های فایبرگلاس حاصل می‌شود. از این برزنت در صنایع هوایی استفاده می‌شود.

– برزنت سیلیکونی: ترکیب فایبرگلاس و سیلیکون این برزنت را می‌سازد. از آن در تولید انواع درب و پرده‌های ضد حریق استفاده می‌شود.

برزنت شمعی

این برزنت به دلیل داشتن پلی استر و پلی اتیلن در ترکیبات خود مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت و دما دارد. بسته به نوع مصرف آن، در لایه‌های مختلف تولید می‌شود و از آن به عنوان لایه محافظ در برابر اشعه خورشید و در سقف انباری‌ها استفاده می‌شود.

کاربردهای دیگر این برزنت از جمله: ساخت لانه حیوانات، سایه‌بان و روکش آلاچیق، تولید انواع لباس‌های ورزشی به خصوص بادگیرها، تولید انواع ساک دستی و کیف، کاور اتومبیل، کاور کانتینر و ترانزیت، لباس‌های بیمارستانی و روکش تخت بیمارستان‌ها، کاور کولر و… می‌باشد.

برزنت کانتینری

پارچه برزنت چیست؟ انواع و کاربرد آن

برای ساخت پارچه‌های برزنت کانتینری از روکش پلاستیک و یورتان استفاده می‌شود. این برزنت نسبت به برزنت‌های شمعی، استحکام و مقاومت بیشتری دارد و به عنوان روکش کامیون، تریلی و دیگر خودروهای ترانزیت برای محافظت از بار آنها در برابر آفتاب و بارش استفاده می‌شود.

از دیگر کاربردهای برزنت کانتینتری می‌توان، استفاده از آن به عنوان سایه‌بان فروشگاه‌ها، کاور ماشین‌های سنگین، روکش استخرهای روباز، محافظ کولر و روکش تخت‌های بیمارستانی اشاره کرد.

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *