contact
خانه / پارچه / همه چیز درمورد پارچه کنفی
خرید پرده

همه چیز درمورد پارچه کنفی

کنف یک نوع گیاه از تیره پنیرکیان و طبیعی است که دارای الیافی به صورت ساقه‌ای است و از این الیاف برای تهیه پارچه‌های کنفی مقرون به صرفه استفاده می‌شود.

پارچه کنفی چیست؟

پارچه‌های کنفی دارای شکل و شمایل و جنس و الیاف مخصوص به خود هستند. این پارچه‌ها نسبت به سایر پارچه‌ها زبر و زمخت‌تر هستند و به همین خاطر از قیمت ارزان‌تری برخوردارند. البته پارچه‌های کنفی طیف وسیعی از انواع پارچه درشت بافت و زبر تا ریز بافت و نرم، دسته بندی می‌شوند. به دلیل بافت خاص و رنگ خاکی این پارچه‌ها در دوخت و دوز و تهیه انواع لباس‌ و پارچه‌های تزیینی، کیف و انواع دکوراسیون مهمانی و لوازم منزل به کار می‌روند.

کنف چگونه و از چه چیز ساخته می‌شود

گیاه کنف برای رشد به آب فراوان و رطوبت زیاد نیاز دارد به همین خاطر آب و هوای موسمی مناطق دشت‌های بنگال هند و بنگلادش یکی از بهترین مکان‌ها برای پرورش این گیاه است. بارندگی بیش از 8 سانتی متر در هفته این مناطق آب کافی را برای رشد این گیاه فراهم می‌کند و گیاه کنف در زمانی کمتر از 6 ماه به بلوغ می‌رسد و در مساحت زمین بسیار کمی محصول زیادی می‌دهد.

الیاف گیاه کنف که از قسمت ساقه و پوسته کنف گرفته می‌شود، پس از جدا کردن از ساقه به صورت دسته‌ای در مقابل جریان آب قرار می‌گیرند تا فشار آب قسمت‌های غیرالیافی آنها را جدا کرده و الیاف باقی مانده برای تهیه پارچه کنفی خشک شوند.

پارچه کنفی

کاربرد پارچه کنفی

از مهمترین کاربردهای الیاف کنفی در ساخت پارچه‌های کنفی، پارچه کرباس و پارچه آستری است. از این پارچه‌ها در تولید لباس‌ها، پرده،  اثاثیه، بسته‌بندی و تزئینات و حتی جاده‌سازی استفاده می‌شود.

سازگاری پارچه کنفی با محیط زیست

پارچه‌های کنفی علاوه بر موارد گفته شده برای تهیه ساک و کیف‌های دستی خرید، کاربرد گسترده‌ای دارند. این پارچه‌ها به دلیل اینکه از الیاف طبیعی ساخته می‌شوند از نظر محیط زیستی یکی از سازگارترین پارچه‌ها با طبیعت هستند. پارچه‌های کنفی علاوه بر دوام و استحکام بالا پس از سالها استفاده نسبت به سایر پارچه‌ها راحت‌تر تجزیه می‌شوند و همچنین قابل بازیافت مجدد هستند و یا حتی برای تولید کمپوست قابل استفاده هستند. با استفاده هرچه بیشتر از کیسه‌های پارچه‌ای کنفی نیاز به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی به حداقل می‌رسد و آسیب بسیار کمتری به محیط زیست وارد می‌شود.

علاوه براین همانطور که گفته شد این گیاه در یک قطعه زمین کوچک محصول زیادی تولید می‌کند و فضای بسیار کمی را از مناطق طبیعی اشغال می‌کند و عرصه کمی را از حیات وحش می‌گیرد. علاوه براین این گیاه میزان زیادی کربن دی اکسید را جذب می‌کند که باز هم سود دیگر این گیاه برای کره زمین است.

ویژگی‌های پارچه‌های کنفی

همانگونه که اشاره شد پارچه‌ها و الیاف کنفی مزیت‌های قابل توجهی دارند که به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

  • قیمت مناسب این پارچه‌ها و مقرون به صرفه بودن آنها
  • گستردگی و کاربرد وسیع این پارچه‌ها از دوخت لباس تا لوازم منزل و کسب و کار
  • مقاومت و استحکام بسیار خوب
  • سازگاری بالا با محیط زیست

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *