contact
خانه / پارچه / پارچه فلامنت چیست و انواع آن
خرید پرده

پارچه فلامنت چیست و انواع آن

پارچه فلامنت از ترکیب الیاف تولید می‌شود. خصوصیات ویژه فلامنت آن را به پارچه‌ای پرکاربرد و محبوب تبدیل کرده، در نتیجه در سال‌های اخیر شاهد افزایش میزان تولید آن بوده‌ایم. این پارچه در صنایع مختلف استفاده می‌شود از جمله در دوخت پشت‌پرده‌ای، تولید پوشاک، لباس‌های یک‌بار مصرف بیمارستانی، روتختی هتل‌ها و…

پارچه فلامنت چیست و انواع آن

پارچه فلامنت چیست؟

درصدی از الیاف فلامنت را با پنبه، ویسکوز، فلامنت و… ترکیب می‌کنند و پارچه فلامنت را با درصدهای مختلف می‌بافند. اگر در بافت این پارچه از درصد بیشتری از الیاف فلامنت استفاده کنند، پارچه‌ای لطیف‌تر و نرم‌تر بدست می‌آورند.

نرمی و لطافت ویژگی‌ است که پارچه‌های بافته شده از الیاف پنبه هم دارا می‌باشند اما پارچه‌های فلامنت علاوه بر این دو خصوصیت دارای طول عمر و مقاومت در برابر شست‌وشو، کشش و سایش هستند که پارچه‌های نرم و لطیف پنبه‌ای فاقد آن می‌باشند.

در ادامه این مقاله با ویژگی‌های منحصر به فرد این پارچه، مزایا و معایب، مشخصاتی که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشیم، آشنا می‌شویم.

ویژگی‌های پارچه فلامنت

ویژگی‌های پارچه‌ فلامنت با کیفیت و مرغوب عبارتند از:

– لطافت و نرمی

– کشسانی (انعطاف‌پذیری بالا)

– ضد عرق بودن

– عدم آب‌رفت، عدم تغییر رنگ و تغییر شکل در شست‌وشوی زیاد

– عدم رنگ‌دهی

– عدم پرزدهی

– ضد چروک

– مقاوم در برابر سایش

– ضد حساسیت و ضد قارچ

– بدن‌نما نبودن

– قابل بازیافت

– عدم تغییر شکل با استفاده زیاد (زانو نمی‌اندازد و لوله نمی‌شود)

– تنوع رنگ

– قابلیت چاپ طرح با کیفیت روی آن

– طول عمر زیاد

– مقرون به صرفه

مزایا و معایب پارچه فلامنت

مزایا و معایب پارچه فلامنت

ویژگی‌های منحصر به فرد فلامنت، نقاط قوت و مزایای این پارچه، محسوب می‌شود، افراد در سنین مختلف می‌توانند از لباس‌های تولیدشده با پارچه فلامنت استفاده کنند، چون حساسیت‌های پوستی از قبیل آکنه و جوش ایجاد نمی‌کند، در برابر شست‌وشو و استفاده زیاد، مقاوم است، زانو نمی‌اندازد و…

از طرفی جنس این پارچه به گونه‌ای است که هوا به خوبی میان الیاف آن جریان می‌یابد در نتیجه هنگام فعالیت‌های بدنی، گرمای بیش از حد در بدن احساس نمی‌شود.

از مزایای دیگر، قابل بازیافت بودن این پارچه است که آن را در شمار اجناس دوستدار طبیعت قرار می‌دهد.

در مورد معایب این پارچه نکته قابل توجهی وجود ندارد به جز هنگامی که در تولید آن از مواد افزودنی بی‌کیفیت و حساسیت‌زا استفاده شود که در این صورت ممکن است به عنوان عایق عمل کند و از جریان هوا جلوگیری کند، در نتیجه با احساس گرمای شدید مشکلاتی به وجود آید، یا عوارض پوستی و حساسیت ایجاد کند.

مشخصاتی که هنگام خرید پارچه فلامنت باید به آنها توجه کرد

– این پارچه در عرض‌های مختلف 60 سانتی‌متری، 1 متری، 5‌/‌1 متری، 2 متری و 3 متری، در طرح‌های ساده و طرح‌دار و دارای سطح براق و مات تولید می‌شود.

هنگام خرید باید نوع استفاده آن مد نظر باشد تا عرض و طرح مناسب همان کاربرد انتخاب شود. معمولاً فلامنت ساده برای انواع لباس‌های معمولی، پشت‌پرده‌ای، لباس‌های کار، روبالشتی، ملحفه و روتختی استفاده می‌شود و فلامنت طرح‌دار جهت لباس‌های بچگانه و لباس‌های ورزشی کاربرد دارد.

– توجه به جنس و تراکم و انسجام بافت پارچه، کیفیت مواد اولیه‌ای که در تولید پارچه استفاده شده، کیفیت و تمیزی بافت، کج نبودن عرض پارچه و لوله نبودن کناره‌های پارچه نیز در خرید این پارچه اهمیت دارد.

– در مرحله پایانی باید پارچه از نظر عدم ایجاد حساسیت‌های پوستی، مقاومت در برابر کشش، سایش، حرارت، برودت، پوسیدگی، شست‌وشوی زیاد، ضدحریق بودن و… با توجه به کاربردی که برای آن در نظر گرفته می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد.

انواع پارچه فلامنت

– فلامنت ساده

– فلامنت کجراه

– فلامنت ورزشی

– فلامنت تریکو ورزشی

–  فلامنت مانتو

– فلامنت گل‌دار

– فلامنت مشکی

– فلامنت سوزنی

– فلامنت کشی

– فلامنت ویسکوز

– فلامنت لاکرا

کاربردهای پارچه فلامنت

– ویژگی انعطاف‌پذیری و نرمی و لطافت و در عین حال مقاومت در برابر شست‌وشوی زیاد و پوسیدگی باعث شده که تولیدکنندگان از این پارچه برای دوخت لباس‌های ورزشی در تمامی رده‌های سنی استفاده کنند. رنگ‌بندی متنوع، سطح براق، مقاومت در برابر سایش و تهویه هوای مناسب در این پارچه نیز در این کاربرد بسیار تأثیرگذار بوده است.

– پارچه فلامنت طرح‌دار با توجه به ویژگی‌هایی که از فلامنت کسب کرده، آن را به پارچه‌ای کاربردی در تولید لباس‌های بچگانه تبدیل کرده است.

– پارچه فلامنت لاکرا، با خصوصیات نرمی، انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر پوسیدگی تولیدکنندگان را ترغیب به دوخت تیشرت‌ها و شلوارهای راحتی مردانه از این پارچه نموده است.

– لباس‌های بیمارستانی از جمله لباس‌هایی هستند که برای رعایت بهداشت و دوری از آلودگی باید در فاصله‌های زمانی کوتاه تعویض شوند.

پارچه‌های فلامنت تهیه شده از الیاف مصنوعی به علت کیفیت و مقاومت خوب و مناسبی که در لباس ایجاد می‌کنند و همچنین به علت قیمت مناسبی که نسبت به پارچه‌های تهیه شده از الیاف طبیعی دارند، در این کاربرد مورد توجه برخی تولیدکنندگان قرار گرفته‌اند.

گان، ماسک، لباس‌های بیماران، روتختی‌های بیمارستانی و… از مواردی هستند که در تهیه آنها از پارچه فلامنت استفاده می‌شود.

– همچنین ویژگی‌های منحصر به فرد پارچه فلامنت از جمله ضد حساسیت و ضد قارچ بودن این پارچه، آن را مناسب برای تهیه روتختی، ملحفه و روبالشتی برای استفاده در منازل، مسافرخانه‌ها و هتل‌ها، تولید لباس‌های زیر زنانه و مردانه، مایو، لباس‌های راحتی زنانه، مردانه و بچگانه، چادر نماز و… کرده است.

– از دیگر کاربردهای پارچه فلامنت، دوخت پشت‌پرده‌ای است. پشت‌پرده‌ای‌های فلامنت در رنگ‌های نباتی و سفید و در عرض 3 متر تولید می‌شوند که در منازل، تالارهای پذیرایی، مدارس، سالن‌های همایش، ادارات، بیمارستان‌ها و… قابل استفاده هستند.

جلوگیری از انتقال گرما و سرما از طریق پنجره، جلوگیری از هدر رفتن انرژی، کنترل میزان نور، حفظ حریم خصوصی و جلوه‌دادن به مدل پرده از مزایای استفاده از پشت‌پرده‌ای‌های ساده و پرفایده است و پارچه‌های فلامنت به علت مقرون به صرفه و ارزان بودن نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان را برای این کاربرد جلب کرده‌اند.

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *