contact
خانه / پارچه / پارچه تریکو خصوصیات و کاربرد آن
خرید پرده

پارچه تریکو خصوصیات و کاربرد آن

اگر به دنبال خرید پارچه‌هایی لطیف و نرم و در عین حال با رنگ بندی متنوع برای دوخت لباس‌ هستید، پارچه تریکو یکی از بهترین و محبوب‌ترین گزینه‌ها است. پارچه‌هایی زیبا که به دلیل نرمی و لطافت کافی برای دوخت لباس‌های خواب و تیشرت و انواع اقسام مدل‌ها کاربرد دارند.

پارچه تریکو خصوصیات و کاربرد آن

پارچه تریکو یا گردبافت چیست؟

تریکو همانند پارچه‌های تخت بافت دیگر دارای تارو پود نیست و بافت حلقوی در دو نوع تخت و گرد در این پارچه‌ها استفاده می‌شود. در این نوع پارچه جنس و کیفیت نخ تاثیر بسیار زیادی بر قیمت و کیفیت نهایی کار دارد و عوامل دیگری همچون نوع بافت، رنگ وطرح پارچه نیز بسیار تاثیر گذارند.

خصوصیات

همانطور که گفته شد در تولید پارچه‌های تریکو نخ از اهمیت زیادی برخوردار است و از نخ‌های متنوعی برای بافت این پارچه استفاه می‌شود. بر فرض در صورت استفاده از نخ لاکرا، پارچه حالت کشسانی بدست می‌آورد که حتی پس از شستشو نیز از کیفیت آن کاسته نمی‌شود.

لذا پارچه‌ تریکو بر اساس جنس الیاف از انواع گوناگونی برخوردار است و مشخصات این پارچه همانند استحکام، درصد نفوذ آب، مدل بافت و جنس الیاف برحسب درصد استفاده از نخ‌های متنوع، بسیار متفاوت می‌گردد.

پارچه تریکو برای چی خوبه و انواع آن

پارچه تریکو برای چی خوبه و انواع آن

می‌توان گفت تریکو نامی است بسیار کلی از انواع مختلف آن. این پارچه به دلیل بافت گرد و مخصوص خود در کنار لطافت دارای استحکام بسیار خوبی نیز است. به همین خاطر از این پارچه در تولید لباس و کالاهایی که نیاز به دوام و استحکام بالایی دارند استفاده می‌شود. بنابراین در پارچه‌های تریکو جنس نخ، نه تنها بر نرمی و ظاهر پارچه بلکه بر میزان استحکام و کشسانی و سایر خصوصیات این پارچه نیز تاثیرگذار است.

پارچه ملانژ

در تولید این پارچه از نخ پنبه و پلی استر با درصدهای مشخص استفاده می‌شود و به دلیل استحکام خوبی که دارد برای دوخت انواع پیراهن، دامن و لباس مجلسس زنانه بسیار پرکاربرد است.

پارچه پلی استر

پلی استر همانگونه که از نامش مشخص است از نفت و مشتقات آن بدست می‌آید. این پارچه‌ها که دارای بافت تارگونه هستند، معمولا در برابر نفوذ آب و دررفتگی مقاومت بالایی دارند. به همین خاطر از این نوع پارچه در تولید کاپشن، لباس‌های ورزشی و بارانی استفاده می‌شود.

پارچه پنبه تریکو

در تهیه پارچه پنبه تریکو از درصد مشخصی پنبه استفاده می‌شود که بر حسب میزان لطافت و درصد حصاسیت پوست افراد مختلف، در دوخت لباس‌های خواب، پتو و روتختی استفاده می‌شود. این پارچه دارای انواع مختلفی از جمله یک رو پنبه، دو رو پنبه و ترکیبی از پلی استر و پنبه است.

تریکو ویسکوز

این پارچه به دلیل بافت ظریف و زیبایی که دارد در تهیه شال‌های نخی و لباس‌های زنانه کاربرد زیادی دارند. البته تریکو ویسکوز به دلیل ظرافت بافت به راحتی نخ‌کش می‌شود و دوام بالایی ندارد. اما با بکار بردن نخ لاکرا در این پارچه باعث افزایش دوام و کشسانی آنها می‌شوند.

 تریکو جودون

پارچه‌های تریکو جودون به دلیل دارا بودن بافت لوزی شکل زیبا، در تهیه لباس‌های مدرانه و زنانه زمستانی و انواع بافت کاربرد بسیار زیادی دارد. این پارچه از ترکیب پنبه و الیاف دیگر تولید می‌شود که هرچقدر میزان الیاف مصنوعی آن بیشتر باشد دوام بالاتری دارد.

پارچه لاکرا تریکو

در تولید پارچه لاکرا هم از مواد مصنوعی استفاده می‎‌شود که دارای دوام و کشسانی بالایی هستند. این پارچه به دلیل داشتن این دو خصوصیت از محبوبیت و کاربرد گسترده‌ای برخوردار است و در تهیه انواع شلوار جین، مانتوی زنانه، لباس مدارس و حتی لباس‌های ورزشی کابرد دارد.

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *