contact
خانه / پارچه / خصوصیات پارچه کرپ و انواع آن
خرید پرده

خصوصیات پارچه کرپ و انواع آن

کرپ یک روش بافت پارچه است که منجر به ایجاد یک طرح سه‌بعدی و مواج با چروک‌های ریز روی پارچه می‌شود.

پارچه کرپ چیست؟

پارچه کرپ

کرپ در قدیم فقط از پارچه ابریشم ساخته می‌شد اما امروزه این پارچه از ابریشم، ریون، استات، پنبه، پشم، الیاف مصنوعی و یا مخلوطی از الیاف با خصوصیات چین جزئی و یا دانه دانه شدن در سطح پارچه بافته می‌شود.

به دلیل تنوع زیادی که پارچه‌های کرپ دارند، از آنها در دوخت انواع لباس‌ها، مانتو و حتی منسوجات خانگی ماننده پرده، رومبلی و کوسن نیز استفاده می‌شود.

خصوصیات پارچه کرپ

از خصوصیات بارز این پارچه به این موارد می‌توان اشاره کرد: خاصیت کشسانی، بافت سوزنی شکل، ضخامت مناسب، سبکی، چروک‌پذیری پایین و شستشوی راحت.

انواع پارچه کرپ

به طور کلی پارچه کرپ از نظر بافت به دو دسته کرپ نرم یا کرپ مشرقی و کرپ سخت یا پیچ‌خورده تقسیم می‌شوند. اما این پارچه انواع دیگری نیز دارد که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد:

کرپ حریر

این پارچه بافت ظریف، لطیف ولی بادوامی دارد به همین دلیل از آن برای دوخت انواع لباس‌های مجلسی، کت و شلوار و مانتو استفاده می‌شود.

کرپ حریر برای دوخت پرده نیز کاربرد دارد. این پارچه به سبب نازکی و عبور نور از پنجره، فضای لطیفی در خانه به‌خصوص در هنگام ظهر ایجاد می‌کنند. قد کشیدن اشعه‌های خورشید روی فرش، دیوار و اثاثیه خانه، حس‌وحالی پر انرژی در خانه به‌وجود می‌آورد.

کرپ فلورانس

بافت نرم و لطیفی دارد که سبب شده شسشتشو و اتوخور راحتی داشته باشد. از این پارچه برای دوخت مانتو، بلوز و دامن، کت و شلوار، لباس مجلسی و فرم اداری و چادر استفاده می‌شود.

کرپ پشمی

بافتی ضخیم و مقاوم دارد و از پشم ساخته شده است اما گاهی از پارچه‌های مصنوعی صنعتی و نخ هم برای تولید آن استفاده می‌شود. مقاوم در برابر چروک است به همین دلیل برای دوخت کت و شلوار و پیراهن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کرپ اسکاچی

این پارچه ریزش زیبا، ایستایی بالا، ضخامت مناسب و کمی خاصیت کشسانی دارد، به همین دلیل دوخت مانتو و سارافون با این پارچه طرفداران زیادی دارد.

کرپ گاباردین

بافت ریز از جنس پشم و پنبه و الیاف مصنوعی دارد با طرح‌های جناقی و تیغ ماهی و راه راه اریب که از آن برای دوخت کت و شلوار مردانه و شلوار زنانه استفاده می‌شود.

کرپ باربی

این پارچه تولید کشور اندونزی است و به دلیل کیفیت بالا و ایستایی مناسب در دوخت مانتو و شلوار از آن استفاده می‌شود. کرپ باربی بور نمی‌شود و افتادگی پیدا نمی‌کند.

کرپ پلی‌استر

یک پارچه نازک با ظاهری زیبا که گاهی کاملاً کشسان است. این پارچه از پلی‌استر صنعتی ساخته شده و وزن سبکی دارد این ویژگی سبب شده تا از آن برای دوخت دامن، پیراهن و بلوز استفاده شود.

پارچه کرپ پشت ساتن

این مدل، در واقع از دو نوع پارچه تشکیل شده است. یک طرف ساتن نرم و لطیف و طرف دیگر کرپ زبر می‌باشد.

کرپ گلدار ترک

از محبوبترین و معمول‌ترین پارچه‌های کرپ محسوب می‌شود که استفاده از آن برای دوخت هیچ لباسی محدودیت ندارد. از آن برای دوخت شومیز، بلوز، دامن، کت، سارافون، مانتو، شال، پیراهن و…. استفاده می‌شود.

کرپ حبابی (پفکی)

الیاف این پارچه برجسته و لطیف است و برای دوخت پیراهن و شومیز مناسب می‌باشد. این پارچه چروک‌پذیری کمی دارد.

کرپ چینی

نوعی پارچه ابریشمی است که براق، درخشان، بادوام و سبک می‌باشد و بافت ظریفی دارد. این پارچه به علت زیبایی خیره‌کننده‌ای که دارد که طرفداران زیادی برای دوخت لباس‌های مجلسی دارد.

کرپ کانتون

اولین بار در ایالت کانتون چین تولید شده است و این علت نام‌گذاری پارچه است. این کرپ از جنس ابریشم بوده و از نظر ظاهری شبیه کرپ چینی است اما کمی سنگین‌تر از آن می‌باشد.

کرپ پوپلین

این پارچه تارهای ظریف و پودهایی ضخیم دارد. در گذشته از ابریشم بافته می‌شده اما امروزه از پشم و پنبه و الیاف مصنوعی ساخته می‌شود.

کرپ دیور

از جنس نخ پنبه‌ای می‌باشد و درصد بیشتری پلی‌استر دارد. ضد چروک و بسیار سبک بوده و برای دوخت انواع  لباس‌های شب، مانتو و پیراهن‌های کوتاه مناسب است.

کرپ خاویاری

این پارچه دارای گل‌های درشت و برجسته به اندازه یک خاویار است و از آن بیشتر برای دوخت چادر و مقنعه استفاده می‌شود.

کرپ کن‌کن

پارچه‌ای معروف در دوخت چادرهای مشکی زنانه است. بافتی نرم و لطیف و رنگی مشکی دارد.

کرپ موهر

موهر خاصیت کشسانی و رنگ‌پذیری بالایی دارد. این پارچه رنگ‌ها را با درخشندگی و شفافیت زیادی نشان می‌دهد به همین دلیل علی‌رغم قیمت نسبتاً بالای آن، طرفداران زیادی دارد.

کرپ پلیسه

الگوی خاصی در بافت این پارچه استفاده شده است که طرح زیگزاگی به آن داده است. معمولاً یک ماده وکس مانند با محلول قلیایی روی آن ترکیب شده است. قسمت‌هایی که وکس ندارند، کمی چروک می شوند، زمانی که وکس خارج شود، پارچه کاملاً چروک خواهد شد.

کرپ موس

این پارچه اکثراً با پلی‌استر ساخته شده و زمینه خز مانند دارد. یک نوع از آن تاروپودی از نخ چندلا دارد که یک لا استات و یک لا نخ کرپ ویسکوز ریون است که در هم تابیده شده‌اند. رنگ‌های ساده و طرح‌های چاپ شده روی آن دارد که مناسب دوخت پیراهن و بلوز می‌باشد.

کرپ غواصی

این پارچه دارای خاصیت کشسانی زیادی است و بیشتر برای دوخت خرج‌کار، کوسن، رومیزی، لباس و مانتو استفاده می‌شود.

کرپون

این پارچه ضخیم‌تر، محکم‌تر، زمخت‌تر و خشن‌تر از کرپ متوسط و معمولی می‌باشد. جنس آن از ابریشم یا ویسکوز ریون و گاهی پنبه و پشم و یا ترکیبی از هر دو می‌باشد. این پارچه بیشتر برای دوخت لباس نوزادان و کودکان مناسب است.

کرپ مازراتی

این پارچه ضخیم، بادوام است و حالت چین بسیار کم و سطح دانه دانه‌ای برجسته دارد. از مازراتی علاوه بر دوخت انواع لباس‌ها برای دوخت رومبلی به خصوص مبلمان راحتی استفاده می‌شود. بافت پارچه مبلی مازراتی تا حدودی شبیه مخمل است اما نسبت به مخمل ناهمواری کمتری دارد.

پارچه کرپ تنوع بسیار زیادی دارد. از انواع دیگر کرپ، می‌توان کرپ مرویجت، دوشین، کنزو، شیفون، لئوناردو، ژرژت و… را نام برد.

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *