contact
خانه / پارچه / معرفی پارچه ململ و مختصر در مورد آن
خرید پرده

معرفی پارچه ململ و مختصر در مورد آن

پارچه ململ، پارچه‌ای نخی است که نازک، لطیف، مقاوم و غالباً به رنگ سفید است. این پارچه کاربردهای فراوانی در مصارف صنعتی و عمومی دارد. پوشاک، پرده و کالای خواب تعدادی از کاربردهای مختلف این پارچه می‌باشد.

معرفی پارچه ململ و مختصر در مورد آن

پارچه ململ چیست؟

در طول تاریخ پارچه‌های گوناگونی با استفاده از مواد اولیه طبیعی و مصنوعی، با کیفیت‌های متفاوت و تراکم‌های پایین یا بالا تولید شده‌اند که هرکدام با توجه به خصوصیاتشان برطرف‌کننده نیازی از بشر بوده‌اند. انتخاب پارچه مطابق با کاربرد آن، داشتن اطلاع و آگاهی از انواع پارچه‌ها و خصوصیات آنها را می‌طلبد.

این مقاله سعی دارد در مورد پارچه ململ که یکی از پارچه‌های نخی و کاربردی است، اطلاعات مختصر و مفیدی در اختیار خوانندگان قرار دهد.

ماده اولیه پارچه ململ را الیاف پنبه‌ای تشکیل می‌دهد، این پارچه نوعی پارچه متقال محسوب می‌شود، بسیار نرم است و خاصیت کشسانی ندارد و به همین دلیل مناسب دوخت لباس‌های تنگ نیست. این پارچه در عرض‌های متفاوت، به صورت سفید و رنگی تولید و به بازار عرضه می‌گردد.

ویژگی‌های پارچه ململ

ویژگی‌های خاص پارچه ململ باعث کاربردهای فراوان آن شده است. این ویژگی‌ها عبارتند از:

– ظرافت و نازکی

– لطافت و نرمی فوق‌العاده

– سبکی و خنکی

– مقاومت در برابر پوسیدگی

– محکم و مقاوم در برابر کشش

– عدم پرزدهی

کاربرد پارچه ململ

کاربرد پارچه ململ

لطافت، نازکی و مقاومت خوب پارچه ململ باعث شده کاربردهای زیادی داشته باشد.

– نخی و نازک بودن پارچه ململ آن را مناسب دوخت پرده و زیرپرده‌ای می‌کند.

– در تولید پارچه ململ از الیاف مصنوعی استفاده نمی‌شود لذا در تماس با پوست لطیف و آسیب‌پذیر نوزادان، آسیبی متوجه آنان نمی‌شود، تولیدکنندگان از این پارچه برای تولید لباس نوزاد، کهنه و قنداق پیچ و… استفاده می‌کنند.

– خصوصیات ویژه پارچه ململ آن را مناسب استفاده در کالای خواب نیز قرار داده است. تولید پارچه‌های ملحفه‌ای که در دوخت لحاف، بالش و تشک استفاده می‌شود نیز از دیگر کاربردهای آن است.

– پارچه ململ نرم است و به سطوح آسیبی نمی‌زند، پرز نمی‌دهد، رطوبت را به خود جذب می‌کند و در برابر شست‌وشوی زیاد، مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد، لذا استفاده از آن برای گردگیری و نظافت منازل نیز از دیگر کاربردهای آن است.

پارچه ململ رنگی

پارچه ململ رنگی در رنگ‌های مختلف و جذاب وجود دارند که غالباً از کشورهایی مانند تایلند و چین وارد کشور شده و در بازار عرضه می‌گردد.

شست‌وشوی پارچه ململ

در شست‌وشوی پرده‌ها و لباس‌هایی که از پارچه ململ تهیه شده‌اند، باید تمام نکات مربوط به شست‌وشوی لباس‌های نخی رعایت شود. شست‌وشوی لباس‌های نخی با دست یا ماشین لباس‌شویی امکان‌پذیر است.

برای شستن با ماشین لباس‌شویی باید به این نکات توجه کرد:

– لباس‌های سفید و رنگی از هم جدا شود.

– در صورتی که لکه‌ای روی پارچه ایجاد شده، قبل از شست‌وشو حتماً باید برطرف شود. در مورد پارچه‌های سفید می‌توان از سفیدکننده رقیق شده و در مورد پارچه‌های رنگی می‌توان از لکه‌برهای رنگی استفاده کرد. امتحان کردن لکه‌برها روی قسمت کوچکی از لباس در ابتدای امر و مطمئن شدن از آسیب‌نرسیدن به پارچه نکته ظریفی است که باید به آن توجه کرد.

– مرحله بعدی انتخاب شوینده مناسب لباس است. انتخاب یک شوینده ملایم ضمن برطرف کردن آلودگی‌ها، کیفیت و حالت پارچه را نیز حفظ خواهد کرد.

– دمای آب مناسب برای شست‌وشوی پارچه نخی، ولرم یا سرد می‌باشد. آب داغ حالت لباس را از بین می‌برد، آن را چروک می‌کند و گاهی در اندازه واقعی لباس، تغییر ایجاد می‌کند.

– تنظیم ماشین لباس‌شویی برای دور چرخش ملایم و مدت زمان کوتاه، نکته دیگری است که در حفظ کیفیت لباس‌های نخی بسیار مؤثر می‌باشد.

– بیش از حد ماندن لباس‌ها در خشک‌کن، باعث چروک شدن آنها می‌شود.

– خشک کردن لباس‌ها در دمای پایین یا خارج کردن لباس‌ها از ماشین لباس‌شویی به صورت مرطوب، از بین بردن چروک آنها با مقداری کشیدن با دست و پهن کردن آنها به صورت صاف و در معرض هوا قرار دادنشان، روش مناسب خشک کردن لباس‌های نخی است.

– برای جلوگیری از تغییر رنگ لباس‌های نخی رنگی بهتر است برای خشک شدن در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرند.

– اتوکشی لباس‌های نخی باید با دمای متوسط اتو و با قرار دادن یک پارچه نازک روی لباس انجام شود. استفاده از اتو بخار یا اسپری کردن آب روی آن به اتوکشی سریع و راحت کمک می‌کند.

پارچه‌های حساس بهتر است با دست شسته شوند تا به بافت آنها آسیب نرسد. مراحل شست‌وشو با دست به این ترتیب است:

– در ظرفی مناسب، آب ولرم یا سرد با مقدار کمی مایع شوینده ملایم مخلوط شود، به طوری که مایع شوینده به خوبی درون آب حل شود.

– میزان مایع شوینده‌ای که لازم است در آب حل شود، بستگی به تعداد لباس‌هایی که باید شسته شود دارد. اگر تعداد کم باشد، مایع کمتر و اگر زیاد باشد، مایع بیشتر لازم است.

– لباس درون آب قرار گیرد و چرخانده شود.

– در شستن لباس با دست برای جلوگیری از چروک شدن بیش از حد لباس، نباید آن را زیاد فشار داد و در اصطلاح نباید آن را چلاند.

– در مرحله پایانی آب درون ظرف تخلیه شده و لباس با آب تازه آب‌کشی و در معرض جریان هوا قرار گیرد تا خشک شود.

– در شستن با ماشین‌لباس‌شویی یا با دست اگر در مرحله آب‌کشی پایانی، مقداری نرم‌کننده به آب اضافه شود در کمتر چروک شدن و اتوکشی آسان لباس بسیار مؤثر خواهد بود.

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *