contact
خانه / پارچه / مختصر در مورد پارچه بامبو و خصوصیات آن
خرید پرده

مختصر در مورد پارچه بامبو و خصوصیات آن

بامبو در فرهنگ لغت «خیزران» معنی شده است.

پارچه بامبو، پارچه‌ای است که از الیاف به‌دست آمده از گیاه بامبو تولید می‌شود. از این پارچه برای کاربردهایی نظیر پرده، حوله و ملحفه استفاده می‌کنند ولی نرمی و دوام این پارچه، تولیدکنندگان را ترغیب به استفاده از آن در صنعت پوشاک نیز کرده است.

مختصر در مورد پارچه بامبو و خصوصیات آن

پارچه بامبو چیست؟

به تمام پارچه‌هایی که از الیاف تهیه شده از گیاه بامبو تولید می‌شود، پارچه بامبو می‌گویند.

گیاه بامبو در مناطقی که برای رشد بسیاری از محصولات مناسب نیستند، به آسانی و به سرعت رشد می‌کند و خیلی زود بالغ و آماده بهره‌برداری می‌شود. از این جهت گیاه بامبو برای محیط زیست بسیار مفید است.

ولی همین خصوصیت عده‌ای را به طمع می‌اندازد که با قطع درختان جنگل‌ها به کاشت و برداشت بیشتر گیاه بامبو بپردازند و سود بیشتری نصیبشان شود. این عمل خسارت‌های زیادی به محیط زیست وارد می‌کند.

همچنین روند تولید برخی از انواع پارچه‌های بامبو به گونه‌ای است که به محیط زیست آسیب نمی‌رساند (روش مکانیکی) ولی تولید برخی از انواع آن به محیط زیست و سلامت بدن و روان کارگرانی که در مراحل تولید دخالت دارند، صدمه می‌زند.

کشورهایی که پارچه بامبو تولید می‌کنند

کشورهای آسیای شرقی از قدیم تولیدکننده پارچه بامبو بوده‌اند و جشنواره‌هایی در این زمینه برگزار می‌کرده‌اند.

بامبو بخش جدانشدنی از فرهنگ کشور چین است و مردمان این کشور علاقه زیادی به استفاده از محصولاتی که این پارچه در آنها به کار رفته، دارند؛ لذا امروزه چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده این پارچه در جهان است، البته تولید این پارچه توسط برخی شرکت‌های چینی آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کند ولی در نهایت، تولید این پارچه در چین بسیار ارزان تمام می‌شود.

هند، اندونزی و پاکستان نیز تولیدکننده و صادرکننده این محصول هستند. در ایالات متحده نیز این پارچه تولید می‌شود ولی اغلب به مصرف داخلی می‌رسد.

در ادامه مقاله، اطلاعات مفیدی در زمینه پارچه بامبو در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد.

ویژگی‌ها و مزیت‌های پارچه بامبو

ویژگی‌ها و مزیت‌های پارچه بامبو

این پارچه دارای ویژگی‌هایی است که آن را از دیگر پارچه‌ها متمایز می‌کند. این ویژگی‌ها که مزیت‌های این پارچه هم محسوب می‌شوند، عبارتند از:

– دارای قابلیت بالای جذب رطوبت است.

– هوا به خوبی در آن جریان می‌یابد.

– دمای بدن را به خوبی کنترل می‌کند و به همین دلیل برای استفاده در کالای خواب در دو فصل زمستان و تابستان بسیار مناسب است.

– با شست‌وشو خواص خود را از دست نمی‌دهد.

– در شست‌وشو نیازی به استفاده از نرم‌کننده ندارد.

– چروک نمی‌شود و بعد از شست‌وشو نیازی به اتوکشی ندارد.

– اگر الیاف پارچه بامبو به روش مکانیکی تولید شده باشد، حساسیت پوستی ایجاد نمی‌کند و در برابر قارچ، کنه، انواع باکتری‌ها و بوهای نامطبوع، مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. در صورتی که الیاف آن با روش شیمیایی تولید شود (ریون بامبو و سایر پارچه‌های نیمه‌مصنوعی مشابه) خاصیت ضد حساسیتی و ضد باکتریایی آن بسیار ناچیز می‌شود.

کاربردهای پارچه بامبو

بامبو را می‌توان جایگزین تمام کاربردهای پارچه پنبه‌ای کرد.

کشش‌پذیری الیاف بامبو از الیاف پنبه‌ای بیشتر است، لذا قابلیت تولید الیاف بسیار ظریف را دارا می‌باشد. این خاصیت، تولید پارچه‌های نازک‌تر نسبت به پارچه‌های پنبه‌ای را امکان‌پذیر می‌کند و همین امر باعث شده که مصرف‌کنندگان استفاده از پارچه‌های بامبو را به پارچه‌های پنبه‌ای ترجیح دهند.

قابلیت جذب رطوبت، مقاومت در برابر بوهای نامطبوع و تنفس بالای این پارچه باعث شده تولیدکنندگان از آن برای تولید کالای خواب  مخصوصاً لباس خواب، ملحفه و پتو استفاده کنند.

نرمی و دوام خوبی که دارد تولیدکنندگان را تشویق به استفاده از آن در تولید پرده، حوله، تی‌شرت، جوراب و… کرده است.

همچنین از پارچه‌های بامبویی که به روش مکانیکی تولید شده و خاصیت ضد باکتریایی و ضد حساسیتی خود را حفظ کرده‌اند برای تولید زیرپوش و لباس‌های زیر و به طور کلی لباس‌هایی که در تماس مستقیم با بدن هستند استفاده می‌شود.

آیا استفاده از پارچه بامبو مقرون به صرفه است؟

قیمت پارچه‌های بامبو که با روش شیمیایی تولید می‌شوند (ریون بامبو و سایر پارچه‌های نیمه‌مصنوعی مشابه) ارزان‌تر از پارچه‌های پنبه‌ای است ولی باید توجه داشت که تولید این پارچه‌ها به محیط زیست آسیب می‌زند و خواص پارچه بامبو اصل را ندارند (ضد حساسیت و ضد باکتری نیستند).

قیمت پارچه‌های بامبو خالص که به روش‌های مکانیکی تولید می‌شوند و کاملاً دوستدار محیط زیست هستند، بیشتر از قیمت پارچه‌های پنبه‌ای است اما اگر نسبت به پارچه‌های پنبه‌ای پیما، سوپیما و مصری سنجیده شوند و همچنین ویژگی‌های منحصر به فردشان در نظر گرفته شود، قیمت و خریدشان مقرون به صرفه خواهد بود.

کلام آخر

پارچه بامبو، پارچه‌ای است که از الیاف گیاه بامبو با دو روش مکانیکی و شیمیایی تهیه می‌شود.

از تولید پارچه بامبو با روش مکانیکی، پارچه‌ای با ویژگی‌های مناسب و پرکاربرد و مفید حاصل می‌شود که توسط سازمان‌های نظارتی، ارگانیک بودن آن تأیید می‌شود.

خرید این نوع پارچه و استفاده از پوشاک و کالاهای تولید شده با این پارچه بسیار به صرفه و پرفایده خواهد بود.

تولید این پارچه به روش شیمیایی، بسیاری از خواص مطلوب این پارچه را از بین می‌برد و اگرچه ممکن است خرید آن برای خریداران با قیمت ارزان تمام شود ولی با توجه به از بین رفتن خواص پارچه بامبو خالص و آسیب‌هایی که به محیط زیست و کارگران مراحل تولید آن وارد می‌شود، این ارزان خریدن، پرفایده نخواهد بود.

نکته آخر اینکه باید نسبت به تبلیغاتی که در مورد تولید «پارچه بامبو ریون ارگانیک» می‌شود دقت بیشتری به خرج داد چون روند تولید این پارچه آن را به پارچه‌ای نیمه‌مصنوعی تبدیل می‌کند که نمی‌توان آن را ارگانیک نامید.

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *