contact
خانه / پارچه / پارچه تترون چیست ؟ و مختصر در مورد آن
خرید پرده

پارچه تترون چیست ؟ و مختصر در مورد آن

پارچه تترون در رنگ ها و اندازه های متفاوتی وارد بازار می‌شود و در عرصه‌های مختلف مانند خیاطی و پارچه فروش‌ها به کار می‌رود. در این مقاله قصد داریم در مورد علت پرفروش بودن و مختصری درمورد این پارچه توضیح دهیم.

پارچه تترون چیست؟

پارچه تترون از الیاف پلی استر و ویسکوز تشکیل شده است. درصدهای مختلف پلاستیک و نخ، پارچه‌های تترون با کیفیت‌های متفاوتی را ایجاد می‌کند. پارچه‌های تترون نخ و مرغوب، دارای حداکثر 40 درصد پلاستیک هستند اما هرچه میزان پلی استر اضافه می‌شود پارچه پلاستیکی‌تر و براق‌تر می‌شود و در رده کیفیتی متوسط تا پایین قرار می‌گیرد.

پارچه تترون

گرماژ در پارچه‌های تترون

در این پارچه، گرماژ یکی از نکات مهم و حائز توجه است. گرماژ یا وزن پایه، تعیین کننده تراکم بافت پارچه است. در هنگام خرید تترون باید به این موضوع دقت کرد که با توجه به گرماژ و عرض پارچه، می‌توان میزان متراژ طاقه را محاسبه نمود. به عنوان مثال پارچه باعرض 1.5، وزنی معادل با 150 تا 195 گرم دارد. میزان متراژ طاقه نکته‌ بسیار مهم در هنگام خرید این پارچه است و بر حسب آن برای مصارف مختلف کاربرد پیدا می‌کند.

پارچه تترون ابعاد، چاپ و رنگ‌های متنوعی دارد و در عرض‌های 90، 110، 130، 150، 180 سانتی متر تولید می‌شود. همچنین در بازار نوعی از تترون رنگی با نام رنگ ثابت و یا ضد آب ژاولی موجود است که بیشتر برای لباس‌های کادر درمانی استفاده می‌شود.

خصوصیات پارچه تترون

همانگونه که اشاره کردیم پارچه تترون دارای ویژگی‌های مختلفی است که باعث محبوبیت آن می‌شود. این پارچه دارای رنگ ‌بندی، طرح‌، و انواع متنوعی است و به دلیل مقاومت زیاد در برابر شستشو، جنس سبک و لطیف محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

این پارچه به دلیل ضد حساسیت بودن، قیمت مناسب، سبک و لطیف بودن، عرض بندی مختلف برحسب مصارف گوناگون، تراکم مناسب بافت در عین حال بدن نما نبودن، عمر طولانی و مقاومت در برابر سایش و چروک شدن دارای طرفداران زیادی است.

مصارف پارچه تترون

این پارچه ها دارای مصارف زیادی هستند که به اختصار به شرح آنها می‌پردازیم. این پارچه‌ با گرماژ بالا و عرض 150 سانتی متر برای تولید پیراهن‌های مردانه و اسپرت مناسب است و رنگ سفید و مشکی آن بیشترین کاربرد را برای این بخش دارند.

برای دوخت مقنعه، چادر و یونیفرم‌های سازمانی و شرکتی نیز این پارچه بسیار پرکاربرد است. پارچه‌های تترون با عرض‌های 90، 110، 150 و 180 برای تولید مقنعه‌ با اندازه‌های گوناگون استفاده می‌شوند. پارچه تترون با عرض‌های 1، 1 متر و 10 سانتی‌متر و 2 متر برای دوخت چادر استفاده می‌شود.

برای تولید لباس کادر بیمارستان و اماکن درمانی نیز پرکاربردترین پارچه از نوع ضد آب ژاول است. این نوع پارچه به دلیل سبکی، وزن کم، ضد حساسیت بودن و داشتن رنگ ثابت برای تهیه این یونیفرم‌ها کاربرد زیادی دارد.

علاوه براین‌ها از پارچه تترون با عرض 110 سانتی متر و 2 متر و در طرح‌بندی‌های مختلف، برای دوخت و دوز ملحفه و روتختی استفاده می‌شود. همچنین پارچه‌های تترون مرغوب، که درصد پلاستیک آنها بسیار پایین است برای دوخت لباس کودکان گزینه بسیار مناسبی است. مقاومت خوب این پارچه در برابر شستشوی زیاد، ضد حساسیت بودن و همچنین جنس نخ و طبیعی بودن باعث شده‌ این پارچه از بهترین گزینه‌های موجود برای این منظور باشد.

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *