contact
خانه / پارچه / پارچه ابر و بادی چیست و انواع آن
خرید پرده

پارچه ابر و بادی چیست و انواع آن

پارچه های ابر و بادی، پارچه‌هایی زیبا و چشم‌نواز هستند که در صنعت پوشاک، پرده و مبلمان کاربرد دارند. نوع نازک، نرم و خنک آن در پوشاک، و انواع پارچه‌های مقاومی که طرح ابر و باد بر روی آنها چاپ شده، در پرده، کالای خواب، رومیزی، کلاهک آباژور، کوسن، مبلمان و… کاربرد دارد.

پارچه‌های به کار رفته در پرده، کالای خواب، کوسن و مبلمان، بسته به نوع پارچه‌ای که طرح ابر و باد روی آن چاپ شده خصوصیات مربوط به خود را دارند. هازان و مخمل بیشترین نوع پارچه‌ای است که طرح ابر و باد بر روی آن چاپ می‌شود.

پارچه ابر و بادی چیست و انواع آن

برای کسب اطلاعات مفید در زمینه ویژگی‌ها، نحوه نگهداری و شست‌وشوی آنها به مقالات مربوط به پارچه هازان و مخمل مراجعه شود.

در این مقاله مطالب مفیدی در زمینه پارچه ابر و باد با کاربرد پوشاک در اختیار خوانندگان قرار می‌دهیم.

پارچه ابر و بادی چیست؟

پارچه ابر و باد یا ماربل در اصل پارچه‌ای است که از ترکیب چند رنگ هم‌خانواده یا چند رنگ متضاد بافته می‌شود، این رنگ‌ها با هم ادغام نشده و درکنار هم طرحی جذاب در مقابل دیدگان قرار می‌دهد.

امروزه در سبک‌های جدید، ترکیب رنگ حذف شده و به پارچه‌هایی که در بافتشان سایه روشن دیده می‌شود، پارچه ابر و باد اطلاق می‌گردد. نرمی، سبکی و خنکی این پارچه باعث شده در صنعت پوشاک بهاره و تابستانه پرکاربرد باشد.

ویژگی‌های پارچه ابر و باد

برخی از انواع پارچه‌های ابر و بادی که در صنعت پوشاک کاربرد دارند، از جنس نخ هستند و برخی دیگر جنسی شبیه ساتن دارند با براقی کمتر. پارچه ابر و باد به طور کلی دارای ویژگی‌های خاصی است که عبارت است از:

– سبک، نرم، لطیف، راحت و خنک است و به همین دلیل انتخاب مصرف‌کنندگان برای فصل‌های گرم سال است.

– دارای تنوع رنگ است و رنگ‌های شاد آن در آرامش روح انسان بسیار تأثیرگذار است.

– لَخت است و در بدن ریزش و ایستایی خوبی دارد و مناسب دوخت طرح‌های مختلف لباس است.

– شست‌وشو و اتوکشی آن آسان است.

– به راحتی خشک می‌شود.

– خرید آن مقرون به صرفه است.

– جنس نخی آن، حساسیت پوستی ایجاد نمی‌کند.

–  نوع نخی آن بعد از شست‌وشو آب‌رفت دارد.

– چروک شدن خاصیت همه پارچه‌های نخی از جمله پارچه ابر و باد نخی است. استفاده نادرست از آن و همچنین شست‌وشوی آن تحت فشار باعث چروک شدن آن می‌شود.

انواع پارچه ابر و باد

انواع پارچه ابر و باد

پارچه ابر و باد دارای 5 نوع است که عبارتند از:

1- پارچه ابر و باد

پارچه‌هایی هستند که از ترکیب چند رنگ هم‌خانواده یا ترکیب چند رنگ متضاد بافته می‌شود. قرارگرفتن رنگ‌ها در کنار هم به علاوه کمی براقی، جلوه زیبایی به این پارچه می‌دهد. این پارچه شبیه ساتن است با براقی کمتر.

طرح زیبا، خنکی و سبکی آن باعث شده تولیدکنندگان از این پارچه برای دوخت مانتو، شومیز، لباس‌های مجلسی، شال، روسری و… استفاده کنند.

2- اسکودا و کیوی

اسکودا و کیوی دو نوع پارچه هستند که شباهت زیادی به هم دارند، خصوصیات مشترک آنها عبارتند از: جنس نخی، دارای کیفیت بالا، دارای رنگ ثابت، صاف و کمی براق، سبک، راحت و خنک، دارای ریزش و ایستایی خوب در بدن و بدن‌نما نبودن.

تفاوت این دو نوع پارچه هم عبارت است از: پارچه اسکودا بدون آبرفت و اتورفت است ولی پارچه کیوی کمی آبرفت و اتورفت دارد.

نکته: به تغییر سایزی که به خاطر شست‌وشو و اتوکشی در لباس ایجاد می‌شود، آبرفت و اتورفت می‌گویند.

3- آلما

پارچه ابر و بادی است که خاصیت کشسانی ندارد و با استفاده زیاد یا بعد از شست‌وشو چروک نمی‌شود. این خواص در کنار ریزش، ایستایی مناسب، سبکی و خنکی این پارچه باعث شده که در تولید مانتو، شومیز، شال، روسری و… بسیار پرکاربرد باشد.

4- برنوتی

از جمله پارچه‌های ابر و باد نخی، پارچه برنوتی می‌باشد. از خصوصیات پارچه برنوتی می‌توان به نرمی، خنکی، نازکی، تنوع رنگ، ضد حساسیت، دارای مقدار کمی حالت کشسانی و حالت پفکی و چروک آن اشاره کرد. نخی بودن این پارچه باعث می‌شود که آبرفت داشته باشد. برای دوخت مانتو بسیار مناسب است.

5- شیمر

پارچه شیمر، نوعی پارچه ابر و بادی خنک، لطیف و سبک است، کمی خشک است،آهار دارد، کمی براق است و آبرفت ندارد. مانتوهای رسمی و لباس فرم گزینه مناسبی برای کاربرد این پارچه آهاردار است.

کاربردهای پارچه ابر و باد

این پارچه در تولید لباس‌های بهار و تابستان بسیار پرکاربرد است. از جمله کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع مانتوها، انواع شومیز، شلوار، دامن، دامن شلواری، کیمونو، تونیک، سارافون، رویه سارافون، شال و روسری

نحوه شست‌وشوی پارچه ابر و باد

برای حفظ کیفیت پارچه‌ها و صدمه نزدن به بافت آنها، بهتر است هنگام شست‌وشو به این نکات توجه شود:

– شست‌وشوی انواع پارچه‌های ابر و بادی که نخی نیستند و آبرفت ندارند با ماشین لباسشویی و با دور کم و دمای پایین (در حدود 30 درجه) امکان‌پذیر است.

– شست وشوی انواع پارچه‌های ابر و بادی که نخی هستند و آبرفت دارند، بهتر است با دست و با آب سرد و شوینده‌های ملایم انجام گیرد. فشار زیاد ممکن است به بافت پارچه آسیب برساند.

– برای اتو کردن پارچه‌های ابر و باد بهتر است از اتوبخار استفاده شود. یا بعد از مرطوب کردن پارچه اقدام به اتوکشی آن کرد.

– پارچه ابر و باد بسیار نازک و لطیف است بنابراین نباید به طور مستقیم اتو شود، برای اتوکشی آن باید از روش غیرمستقیم استفاده کرد؛ استفاده از محافظ اتو یا انداختن یک پارچه روی لباس روش مناسبی برای اتوکشی این پارچه‌هاست. به این طریق رد اتو روی پارچه باقی نمی‌ماند.

– روی سطح پارچه‌های ابر و باد برآمدگی‌های ریزی وجود دارد که دمای بالا، باعث از بین رفتن آنها می‌شود و پارچه حالت اولیه خود را از دست می‌دهد، بنابراین برای اتو کردن باید از دمای پایین استفاده کرد.

سخن پایانی

پارچه ابر و باد با جنس لَخت، لطیف، خنک و سبک، طرفداران زیادی در فصل بهار و تابستان دارد. قیمت این پارچه مناسب و مقرون به صرفه است اما معیارهایی مانند وجود مواد اولیه و نوع بافت پارچه، در تغییر قیمت آن تأثیرگذار است.

 

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *