contact
خانه / پارچه / معرفی پارچه پوپلین و مختصر درباره آن
خرید پرده

معرفی پارچه پوپلین و مختصر درباره آن

پوپلین برای اولین بار در اوینیون فرانسه در قرن پانزدهم تولید شد. نام این پارچه را پوپلین گذاشتند که ریشه در نام کاخ پاپ در شهر فرانسه دارد. بیشترین کاربرد این پارچه در آن زمان برای دوخت لباس و روکش صندلی بود. امروزه این پارچه در ترکیب با مواد مصنوعی و در رنگ‌های متنوع تولید می‌شود.

معرفی پارچه پوپلین و مختصر درباره آن

معرفی پارچه پوپلین

پوپلین پارچه ساده‌ای است که به صورت عمودی و افقی بافته شده و اصطلاحاً دارای تار و پود (تافته) است. این پارچه به طور معمول از صد درصد پنبه تشکیل شده است، اما در مواردی نیز با پلی‌استر، ریون و ابریشم ترکیب می‌شود. این پارچه‌ها حدود 100 گرم در هر مترمربع وزن دارند.

شاخص‌ترین ویژگی این پارچه نرمی و لطافت آن است، ناگفته نماند که انواعی از پوپلین تولید شده‌اند که سنگین‌تر بوده و از نخ‌های ضخیم‌تری بافته می‌شوند.

انواع مختلف پوپلین در ترکیب این پارچه با الیاف مصنوعی تولید می‌شوند که شامل: پوپلین پنبه‌ای، پوپلین ابریشمی، پوپلین نخی و پوپلین پلی‌استر است.

این پارچه‌ها از نظر ویژگی با یکدیگر متفاوت هستند، این ویژگی‌ها شامل رنگ‌پذیری، چروک‌پذیری، مقاومت و ضخامت پارچه، پوشانندگی، ایستایی و میزان آهار پارچه است.

ویژگی‌های پارچه پوپلین

برخی از ویژگی‌های این پارچه به صورت مختصر در بالا نام برده شد. اما پوپلین دارای دو دسته ویژگی می‌باشد که در ادامه به شرح مختصری از آن خواهیم پرداخت.

مزایای پارچه پوپلین

– همانطور که اشاره شد این پارچه‌ها دو نوع ضخیم و نازک دارند، به همین دلیل در تمام فصول سال قابل استفاده هستند. نوع نازک، لطیف و خنک آن مناسب تابستان و بهار و نوع ضخیم و سنگین آن مناسب پاییز و زمستان می‌باشد.

– این پارچه‌ها را به صورت صد درصد خالص از انواع مختلف الیاف می‌توان تهیه کرد، مانند: صد درصد نخ، صد درصد پنبه و صد درصد ابریشم.

– بافت این پارچه برای انواع گلدوزی بسیار مناسب است.

– این پارچه‌ها جذب رطوبت بالایی دارند.

– تنوع رنگی زیادی دارد و علاوه بر آن دوام رنگ در آنها زیاد است و با شستشوی مکرر دچار رنگ‌پریدگی نمی‌شود.

– این پارچه‌ها قابلیت عبور هوا را از خود دارند، بنابراین ایجاد حساسیت نمی‌کنند.

– بافت مقاوم و بادوامی دارد و سال‌ها بدون پارگی یا پوسیدگی در بافت پارچه قابل استفاده است.

– پوپلین اتوکشی آسانی دارد.

معایب

– به دلیل جنس نخ پنبه‌ای پارچه‌های پوپلین، چروک‌پذیری بالایی دارند اما به همان نسبت اتوکشی آسانی نیز دارند. این مورد درباره پارچه‌های پوپلین کتانی بیشتر است، چرا که وزن این پارچه‌ها بیشتر بوده بنابراین چروک‌پذیری بالاتری نیز دارند.

– به طور معمول پوپلین مقداری آبرفت دارد، پس بهتر است قبل از دوخت یکبار شسته شود.

– پارچه خشکی محسوب می‌شود چون ریزش کمی دارد، به همین دلیل برای دوخت لباس‌های رسمی، انتخاب خوبی نیست.

کاربرد پارچه پوپلین

معرفی پارچه پوپلین و مختصر درباره آن

در قدیم از پوپلین برای دوخت لباس‌های نظامی استفاده می‌شد، این پارچه به دلیل مقاوم بودن و جنس خنکی که دارد برای استفاده طولانی‌مدت سربازان بسیار مناسب است، چون از نظر گرما مشکلی برای آنان ایجاد نکرده و همچنین به سادگی پاره نمی‌شود.

برای دوخت انواع پیراهن مردانه، کت و دامن زنانه و پیراهن بلند زنانه مناسب است.

به علت داشتن سه ویژگی سبکی، خنکی و راحتی، بهترین گزینه برای دوخت لباس خواب و لباس کودک است.

این پارچه‌ها چون هوا را به خوبی از خود عبور می‌دهند، برای دوخت لباس‌های ورزشی مناسب می‌باشند.

به دلیل قیمت مناسب آن، گزینه مناسبی برای استفاده در امور آموزشی است، چون هم دوخت راحتی دارد و هم اگر در حین کار پارچه خراب شد، ضرر زیادی به خیاط وارد نمی‌شود.

در تهیه منسوجات خانگی از این پارچه استفاده فراوان می‌شود، از جمله: برای دوخت پرده، ملحفه، روبالشتی، رومبلی، کوسن مبل، روتختی، لحاف، آستر و رومیزی انتخاب مناسبی است.

همچنین ببینید

محبوب ترین پارچه برای دوخت پرده

محبوب ترین پارچه ها برای دوخت پرده

دوخت پرده یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بزرگی بر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *