تهران عبدل آباد بازار بزرگ پارچه احسانی

آموزش دوخت پلیسه

آموزش دوخت پلیسه

جهت آموزش دوخت پلیسه ابتدا لازم است که با چند مفهوم در رابطه با دوخت پرده آشنا شوید و بدانید برای دوخت پرده چند متر پارچه باید خرید.

از مدل دوخت پلیسه برای دوخت زمینه پرده پذیرایی و پرده اتاق خواب استفاده میکنند.

نوار پرده :

به نواری که بالای پارچه دوخته می شود و محل الصاق به چوب پرده از طریق گیره می باشد گفته می شود. انواع نوار پرده عبارت است از : نوار پرده کتان ، شیشه ای ، پانچی ، سه چین ، قیفی ، آمریکایی، هفتی هشتی و …  برای دوخت مدل پلیسه بیشتر از نوار پرده کتان و شیشه ای استفاده می شود .

دوخت پلیسه چیست ؟

به مدل دوخت پرده ای که پارچه به صورت چین خورده دوخته می شود و دارای چین های هم اندازه و مرتب می باشد دوخت پلیسه گفته می شود این مدل دوخت پرده در تمامی محیط ها استفاده می شود و به دلیل اینکه به صورت چین خورده دوخته شده است از نصب راحتی برخوردار است .

انواع مدل های دوخت پلیسه ؟

انواع دوخت مدل پلیسه عبارت اند از :
پلیسه معمولی ، پلیسه ریز ، پلیسه بریلنتی ، پلیسه آسترکشی ، پلیسه ریز آسترکشی ، پلیسه بریلنت آسترکشی ، پلیسه گریوری ، پلیسه گریوری آسترکشی

آموزش دوخت پلیسه

مرحله اول:

به دلیل اینکه معمولا پارچه هنگام برش از طاقه مقداری کج برش داده می شود. باید قبل از دوخت ابتدا پارچه را پهن کنیم و کناره هایش را صاف کنیم، به عبارتی سرکجی پارچه را میگیریم.

مرحله دوم:

بعد از صاف کردن پارچه لبه ی آن را بغل دوزی میکنیم. هر طرف را دو بار به مقدار دو و نیم سانت تا کرده و میدوزیم. مجموعا از هر طرف پارچه پنج سانت را باید بغل دوزی کنیم.

مرحله سوم : پایین پارچه را در صورت حاشیه دار نبودن پارچه به اندازه دو تا 7.5 سانت مجموعا 15 سانت تا کرده و میدوزیم. به عبارتی پایین پاکتی یا همان جای سرب میدوزیم.

مرحله چهارم:

پارچه را به اندازه ی 7.5 سانت تا کرده و بر روی نوار پرده میگذاریم و قسمت بالایی آن را یک بار تا انتها دوخت میرویم و سپس در انتها مانند ابتدا پارچه را 7.5 سانت تا میکنیم و نوار را میدوزیم ، سپس مقداری پایین تر یک ردیف دیگر از ابتدا تا انتها دوخت میرویم .

مرحله پنجم :

پارچه را متر میکنیم اگر سه برابر عرض پنجره بود پارچه را 10 سانت 10 سانت چین میدهیم و یک ردیف میدوزیم سپس انتهای نوار را میدوزیم.

توجه: پارچه حتما باید دو و نیم برابر تا سه برابر عرض پنجره باشد تا پلیسه ها مرتب و زیبا باشند در غیر این صورت پرده نمای خوب خود را از دست می دهد .

اگر پارچه را متر کردیم و دو و نیم برابر عرض پرده بود هنگام چین دادن نوار پرده را از پشت و در هر چین دو و نیم سانت فاصله میدهیم سپس پلیسه میکنیم.

 

 

پرده پذیرایی

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.